Daisypath -

Sunday, March 24

tahajud

merintihlah padaNYA,

pada tika hatimu ingin berbicara,
berbicaralah padaNya.

tika hatimu kelu,
luahkan padaNya.

tika air matamu tidak mampu lagi untuk bertahan,
menangislah sepuas-puasnya dihadapanNya.

bertahajudlah menghadapNya, bertahajudlah.
menangislah, merintihlah.
sungguh aku terlalu hina dan kerdil disisiNya.

moga DIA menguatkan perjalanan hidupku menggapai redhaNya.

diri ini yang amat lemah..

Thursday, March 21

Wednesday, March 20

...



Infazilah yahfazka
Jaga Allah, maka Allah akan menjaga kamu..
*
*
*
*
*
*
jagalah hak Allah,
pasti Allah menjaga kamu..


Monday, March 18

istiqamah

Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad.

Ya  Allah rezekikan kami istiqamah...

Ramai yg bertanya, 

bagaimana untuk istiqamah..

tiada jawapan yg kukuh,

bertalaqi, berusrah, senantiasa bersama sahabat soleh, suasana biah solehah?

mungkin itu semuanya boleh menjadi asbab..

namun, manusia tak pernah lekang dengan ujian..

seorang ulama haraki sendiri xdpt memastikan beliau sendiri akan istiqamah dlm perjuangan ataupun tidak..

mcm mana nk tahu..

masa kematian nnt, 

apakah keadaan kamu ketika itu..

Allah...

Arwah Ustaz Fadzil Noor, seorg ulama yg sudah pasti kematiaan nya di dalam ke'istiqamah'an beliau dlm perjuangan..

siapa lg?? 

ini dia shbat2 kita...


IMAN SYAFIQ, 24 thun

SITI HAJAR, 20 thn



Iman Syafiq,
bru ku tahu,
dia adalah abang kepada seorg shbt di fakultiku
ika,
ika selalu ke rumah ku ketika dia internship di kemaman
wani shbtku perkenalkan kepada ibu ku..
dpt ku tahu lg,
abangnya sudah bertunang
dan bakal bernikah bulan lima ini..
Allah..moga tabah buat tunangannya..
insyaAllah, andai cinta berlandaskan Allah,
pasti engkau termui
hikmah disebalik jwpan apa yang berlaku..

kata2 adiknya..
Alhamdulillah.. Syukur.. kami dari keluarga biasa yg x punya apa2.. tp jihad arwah untuk keluarga kami sgt luar biasa..

adik siti,
tidak ku kenal sangat,
cma shbt sekampusnya pernah
mengisahkan kepada kami
bagaimana dia
mengharungi kesusahan
kepayahan
sebelum menghadap Allah
Allah memberinya tanda
pengakhiran yg
khusnul khatimah
pengurusan jenazah nya mudah
kuburnya dilapangkan dan berbau harum
Allah..

itulah mujahid dan mujahidah yg
berusaha menegakkan kalimat
Lailahaillaah..

******************************************

ia
memuhasabahkan aku
mati itu Pasti..

aku perlu
kejar yang Pasti.

yg tidak pasti
ku hanya berdoa
andai ada di dunia
insyaAllah
jika tiada
ku doakan 
di syurgaNya nnt..
ameen..





Saturday, March 16

who said we can't??

Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad..

who said we are cann't change the tyre??

^_^

pengalaman ke2 memukar..kali ini kurang cket sbb shbt pun nk belajar buat..

cayalah muslimat..

kenapa kami jd 'ganas' mcm nie..

sbb 'mereka lah'


~off to malacca for to days..sahaja aku kesana kerana Allah taala~
>>keusahawanan..

keluar je kami dari angsana...subhanallah, tayar flatten 'giler' ..
paku menjadikan asbab kepada kami utk menuntut ilmu menukar tayar sendiri ^^,
alhamdulillah..

Thursday, March 14

hari ini ia berlaku lg..

Allahumma solli 'ala saiyyidina Muhammad..

Allah,
hari ini berlaku lagi.
di sri putri..

tapi kali bukan berlanggar dengan mana-mana kenderaan
tapi,
kena ragut..

tapi..
bukan saya yg kena ragut,
penumpang saya..

'ish..knape nie syatika bergerak2 duk kat belakang"
'moto besar nie menyibuk plak kat tepi'
monolog ini berlaku serentak

sampailah moto itu berada dihadapan sedikit dari moto ku..

ya Allah, beg kawanku..

kami agak panik..masing2 tak megeluarkan apa2 kata..
yang tadi nyaris jatuh,
ku kuatkan pegang handle..

dlm hati berulang2 kali membaca ayat ke5 surah al-fatihah
'hanya Engkau tempat kami sembah dan hanya Engkau tempat kami meminta pertolongan'
aku panik..ya Allah apa yg harus aku lakukan..
ketika itu mmg masih berada diatas moto yang bergerak..

syatika dibelakang...'Ashra..'
terus ku pulas handle itu..pada niatnya untuk mengejar..tp..
moto RX besar tu lg laju..cilok kat simpang pun xde slow dah...
sampai trafic light xdpt detect ke mana moto itu tuju..
Allah..Allah..

syatika pada awalnya berhajat untuk balik pada 12.00tgh hr tergendala..
'syat, kita patah ke pondok polis tu'

sampai di situ, polis tersebut minta kami ke balai polis berhampiran..
ketika syat membuat laporan, aku sempat menelefon aboh..

'nasib baik xjatuh'..luah aboh
aboh memaklumkan step2 yg perlu dilakukan..

alhamdulillah
setelah berkejar ke balai polis, dan bank
syat selamat menaiki bas jam 2 ptg..

syat, ambil dulu duit nie beli tiket..
dia pada mulanya hendak membatalkan niatnya pulang ke rumah
namun, ku minta dr semalam agar dia pulang disebabkn ibunya kurang sihat..
dan memandangkan pejabat pendaftaran agak berdekatan dengan rumahnya di muar..

'syat, kerja project nie jgn fikir..yg penting kesihatan mak tu'..
redha mak lagi utama..dia akur..

jika sebelum nie hanya mendengar kes ragut berlaku pada org lain,
kali ini berlaku pada diri sendiri..
Allah masih meminjamkan nikmatnya pada hambaNya yg dhaif ini..syukur..

step:
1)cal bank minta diblockkn pin kad atm..no phone boleh didapatkan dibelakang kad atm
2) buat laporan secepat mungkin
3)ambil salinan report utk dibawa ke pejabat pendaftaran
4)sepanjang kejadian dari mula sampai akhir, sentiasa berdoa pada Allah..




cinta Allah



Kekasih kami berkata,
sumber kekuatan seseorang ialah cinta.
Dengan cinta,seseorang akan rajin beribadah kerana cintanya pada Sang Pemilik Ibadah.
Begitu juga,seseorang akan punya kekuatan untuk menghadiri sesuatu tempat atau majlis,meskipun perjalanannya jauh dan meletihkan,tetapi kerana ada sesuatu yang dicintainya di sana...tak terasa letihnya perjalanan kerana cinta itu menenggelamkan segala keperitan yang dirasainya.

Cinta itu sumber kekuatan....Pepatah Arab pernah menyebut,

'Seseorang itu hamba kepada apa yang ia cintai.'

Jika ia mencintai harta,maka ia akan menjadi hamba kepada harta.
Jika ia mencintai wanita,maka ia akan menjadi hamba kepada wanita.
Jika ia mencintai kemasyhuran,maka ia akan menjadi hamba kepada kemasyhuran.

Sesiapa yang mencintai Allah,maka ia akan menjadi hamba kepada Yang Maha Sempurna.
Cinta adalah kebahagiaan.
Orang yang tidak bahagia jelaslah bahawa dia tidak memiliki cinta.
Cinta adalah menyintai keindahan.
Jika keindahan itu abadi maka kebahagiaan cintanya abadi,maka jika punah maka kebahagiaan pun hilang.
Maka jika cinta kepada keindahan yang sementara dan tipuan,bermakna kebahagiaan itu cuma palsu.
Tiada sesuatupun seindah Allah.


Monday, March 11

jubah for wedding ceremony

Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad..

me :ok, next usrah akak nak adik2 cari apa itu GAMIS..
OK..

nex week...

me : ha...dah cari apa tu GAMIS...??

kami tau la kak...jubah kan...

me : errkkkk...mna pulak dah adk2 nie jumpe makna nie, mentang2 mmg aku mengenakan jubah setiap kali usrah (monolog dalam hati)

1 of them answered ...Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia,,

me : haaa...tepat!!! (TAMAT)

*****************************************************************************

me : hello, aboh kat mana nie??

owh, nk ke kuantan..nk tempat jahit baju..

me : jauh nye jahit

nnt kain bibi 2 watlah jubah..nnt call ma semula...nnt2 balik umah

me : ok..

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

me : boleh ke jahit jubah?

boleh..uteh kata boleh je..

me : rasanya ketinggian gelung kain 2 kan pendek..mana cukup nk wat jubah..kalau x cukup, ma wat camni, cmni x 100..

xnmpak bibi nk wat cmna..

me : cba panggil angah..[then ma paskn tepon pada angah]...angah.................(panjang penerangan..)
 
faham2..nk ikut saiz jubah angah kn..

me : yup..

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

sejak-sejak 2 3 bulan nie, family sibuk prepare majlis wedding along..ye la , anak 1st yg akan kawin..banyak perkara ma ngan aboh xtahu..so, bnyak tempatla jadi rujukan mereka...setiap kali telepon mmg xkn lekat kat rumah...xpela, aku pun dpt tlg cket2, cr kata hikmah utk letak kat buku yassin..pernah tanya kenapa pilih yassin, awat xbuku doa2..ma kata, sebagai pembuka..majlis alongkn 1st majlis dlm family..aku, menggangkukkan shj...

jubah..

actually, keluarga dah faham yang anak mrk sorang ni mmg m lekang dengan jubah...asal kuar pasti dengan jubah..kadang2 aboh ada juga tegur kenape pakai jubah naik moto..moto kat rumah, moto biasa bukan skuter...

xpe, dah biase ^__^ ...ank nie degil cket..hik..hik..hik..ke bnyak ?? @_@

asal raya, ma mesti tnya nk beli jubah kat mana...hihi..dan alhamdulillah aboh pun dah fhm anak die nie xsuka baju lain.. :P


wedding along dlm 2 bulan lg..insyaAllah moga semua urusan dia dipermudahkan..tahu, kadang2 die tu pun tension gak..
along, nie kn nk latih along..nnt pas kawin bnyak lagi cabaran dia..sabar la..insyaAllah Allah permudahkan..kakak ku terima kata2 ku..alhmdulillah..


p/s : xsure tarikh along bertembung x apa2 comitment akademik disini..harap2 dapat balik...ameen..

along tempah xlg kad?..along : xlg..
me : errkkk..along2.. :)




every seconds is tarbiyyahh

Allahumma solli 'ala Muhammad

every seconds is tarbiyyah..
is't?

facing the problem..
throught out the obstacles..

and how u manage them..

Saturday, March 9

Jauh di sudut hatiku

Allahumma solli 'ala Muhammad wa'ala alaihi wasalim..

Mereka kata aku ustazah kerana aku berpudah

Mereka kata aku solehah kerana acap kali aku post mengenai islamic words

TAPI

jauh di sudut hatiku
mahu saja aku menangis sekuat hati
aku sedang bertarung dengan diriku sendiri

TAK MUDAH

Allah sahaja tahu apa yang terbuku dihatiku

AKU MASIH BERADA DI DALAM LAUTAN KEKURANGAN

kadangkala aku tergelincir kerana
jalan kehidupanku penuh dengan kenikmatan

maafkan aku kerna kadangkalanya aku khilaf

terlupa ke arah mana patut aku tujui
sebak hati tak kala aku terbayang
bilakah WAKTU TERAKHIRKU?
dimanakah TEMPAT TERAKHIRKU?
siapakah ORANG YANG TERAKHIR berada denganku? 
dengan CARA APAKAH aku mengakhiri cerita kehidupanku..

ALLAH....





take from fb ..

Wednesday, March 6

speechless..


pimpinlah aku ini ya rabb..

dari dulu, asal agak down, alternative lain utk hilangkannya tgk gmbar si comel....
anak amin idris.. ^^,

Monday, March 4

khaulah al-azwa

Selawat dan salam buat junjungan tercinta, Baginda Nabi Muhammad sollahu a'laihi wassalam..

khaulah al-azwa bakal mendapat kudanya kembali..
ehh..ada dlm sirah ke??
dlu pernah menggelarkan diri seperti srikandi khaulah..
adik kepada khalid al-walid,
tangkas bermain senjata,
ramai yg tidak menyedari bahawa ketika itu adalah khaulah, kerna dirinya ditutupi,
menyangka itu adalah khalid,

namun,
ada menyedari bhwa khalid al-walid ketika itu dlm tahanan,
seorg shbt bertanyakn setelah mengalahkan tentera musuh,
siapakah gerangan kamu yg persisnya seperti khalid al-walid,
aku adalah khaulah..

ada lagi sirah srikandi ini,,
khaulah bersama kudanya,
insyaAllah, dlm beberapa hari ia akan smpai setelah memberikan kepada kakak,
walaupun ketika itu berat utk memimjamkan, tp kakak ku lagi memerlukannya berbandingku..
kini kakakku mendapatkan pengganti utknya,

insyaAllah bkal bersama tuannya utk meninfaqkan dijalanNya..

chemical plant to be..