Daisypath -

Sunday, January 4

Bismillah..
I'allah i will not write on this blog anymore after this..
Jzkk..


Tuesday, December 2

mulut vs hati

bismillah

allahumma solli ala muhammad

lama betul x menaip

bukan tiada apa yg mahu di bicarakan

tapi hanya kelu di bibir

dan tak mampu diluahkan

sungguh hanya DIA sahaja yang tahu

tenang, kecamuk, sedih, gembira hati ini

berbicara tentang hati

sungguh aku tidak mampu nukilkan

aku serahkan hanya padaNya semata-mata

cukup

biarlah air mata ini hanya menangisi dosa2 ku yg terlampau bnyak

tutuplah hatimu yg terus menerus mencemburui makhlukNya

bukakanlah hatimu hanya untuk mencintai Allah dan kekasihNya Muhammad saw

i'allah bakal hadir interview di salah sebuah sekolah di Kemaman, dibwh kelolaan IKRAM.

moga dipermudahkan utk aku berkhidmat kepada kedua ibu bapaku..

aminn..

Mulut kata lain, hati kata lain..itulah diriku ..
moga dapat berubah.


Wednesday, September 24

baldi atau gelas kaca?

Ya allah,allah
Ya allah, allah
Ya allah, allah
Ya allah, allah

Ya rahman, allah
Ya rahman, allah
Ya rahman, allah
Ya rahman, allah

Ulanglah dengan nama2Nya..

Hanya dengan zikir yg ikhlas di dalam hati mampu mengalirkan air mata keinsafan buat diri..
Terutama utk diriku..

Kenapa baldi dan kaca gelas?
Dua benda yg berbeza tp fungsinya sama..
Yakni untuk menampung sejumlah air..

Hati mu sebesar baldi atau sebesar gelas kaca?
Sungguh, secara jujurnya hatiku hnya segelas kaca kecil..

Andai diletak sesenduk garam pada kedua2nya..
Yg mana agaknya paling masin..
Andai diminum yg mana reaksi muka akan spontan bertindak?

Ya, pasti segelas kaca kecil paling masin airnya..
Apa reaksinya
Tersembur, termuntah, menjerit??
Semua pasti ada..

Ibaratkan garam itu ujian
Gelas kaca dan baldi itu hati kmu..

Jika kecil hati menghadapi semua ujian dariNya,
Pasti kamu mengeluh, tertekan, sakit, mengeluh dll..
Kn..

Tp, jika hatimu sebesar baldi
Pasti hati mu lapang
Pasti kmu tenang dgn ujianNya
Pasti kmu dpt berfikir secara positif, 'Allah menguji pada hamba2nya yg beriman dan dikasihiNya dan Dia tidak akn mempersiakan hamba2Nya.'

jadi,
Cubalah besarkan hati kmu
Bak kata seorg sahabat, sy mahu hati sebesar lautan..
Subhanallah, hebat sungguh shbt sy ini..

Aku cuba memperbesarkan hati ini..
Langkah ku mesti terus kehadapan
Usah toleh, kalau tidak, pasti hatimu mengecil kembali..

Allahumma solli ala Muhammad
Ya muhammad, doakan umatmu ini..
Ya hayyun ya qayyum..
Ya allah, bantu lah hambamu ini..

AMINN YA RABBAL AALAMINN..




Sunday, September 21

kerjaya dan keluarga

Tiang?

Wanita tu tiang rupenye..
Agak2 kalau xde tiang bangunan tu blh kukuh x?
Atap blh blh stand kat atas x?
Dinding blh straight x?

Cube Acu Try tgk kat tmpat kmu berada..
Mst dlm rumah atau dlm sesebuah bangunan kn..
Acu tgk!!
Agak2 nampak x tiang tu?
Xkn..
Bahase binaan pnggil tiang konkrit..

Mcm tu la wanita..
Mmg xnmpk pun wanita ni buat ap..
Xnmpk..kn..
Tp ingat, dia amay berperanan dlm menegakkan sebuah negara..
Membangun sebuah negara kerana wanita yg berada di dlmnya,
Runtuh sebuah negara kerana wanita yg berada di dlmnya..

Bincang..knapa..
Skop yg lebih kecil
Keluarga..
Berjaya sebuah keluarga itu kerana wanita
Dan tidak berjayaan sesebuah keluarga itu kerana wanita di dlmnya

WANITA TIDAK HARUS CANTIK, TAPI PERLU KUAT!!

sedikit catatan perkongsian dr ustazah halimah

-wanita itu tiang agama, walau tidak nampak
-tiang itu tidak cantik, kadang2 tidak terlihat langsung, tetapi harus kuat
-sebuah rumah tangga itu bergantung pada
bagaimana wanitanya
-hati dan akal wanita kuat
-wanita boleh berbuat apa2 sahaja dalam satu masa berbanding lelaki

Ibrah dr alquran
-ibu maryam bila merasai ada nyawa yg brgerak didlm rahimnya, dia berdoa 'aku waqafkn anakku utkMu'
-saiditina hajar ( wanita biasa yg dipilih oleh Allah menjadi isteri Nabi Ibrahim. Dari susur galur saiditina Hajar lahirlah nabi teragung, Muhammad saw)
-hajar ditinggalkn ibrahin ditengah2 padang pasir yg kering kontang. Selepas berdiskusi dgn nabi ibrahim, fham lah hajar bahawa semua ini arahan dari Allah, maka hajar berkata tinggallah aku dan ank kecil ini(ismail), Allah tidak akan mempersia2kn hambaNya

-JANGAN LEPASKAN KEIKUTSERTAAN ALLAH DALAM HIDUPMU

Alhamdulillah..wallahualam...

Wednesday, September 17

famili

Alhamdulillah..
Dpt melarikan seketika dr kesibukkan kota..
Nk kata cuti pnjang, xde lah..
Ambil cuti hr isnin memandangkn selasa cuti2 malaysia :)

Kuala Lumpur
Kdng2 n ketawa jga bila tersesat ni,
Dan kdang2 jga buat sngat2 stress
Dan kadang2 jga blh buat sy menangis..
Yela bw sorang2...

Cuti 7hr berbaki lg 3 hr..
Smpai org ofis terkejut..
3 hr je lg??

Org lain simpan cuti kot2 ad majlis tunang kr kawin ke...sy??
Haha..xde maknenye..
Cuti sy sngat bermanfaat ble bertemu famili!!! :)

 Kd driver tetap ma pun dh kira bersyukur, even kdng2 pening jga..hahaha..

Aboh??
 Biase la..kata2 org lelaki ni kasar..huhu..
Xpe..aboh dh bnyk sngt bersusah payah utk ank2 dr kecil lg..semua benda dia korbankn demi ank2 nya...
Huhu..dah nk menangis rse :'(

Kakak2 ku
Sngt2 la bnyk tolong menolong
Kmi saling topup mentopup..

Adik2..
Kmi tiga yg last ni mmg suka gaduh..
Kdang2 sakit hati jga dibuatnya
Kdang, rasa sangat kelakar pun ad..

This is my famili..

Ntah apa2 je merapu mlm2 ni...love them so much


Monday, September 1

tersungkur..

Allahumma solli ala Muhammad waala alihi wabarik wasalim...


Kaki ini mahu sahaja berhenti
Berhenti dari terus melangkah
Tetapi, itu bukanlah sifat seorang mukmin
Yg ingin berjaya di dunia dan akhirat.

Seperti tersungkur jatuh
Air mata tiada gunanya ia berguguran
Bertahan lah..

This is my journey
Allah has put me into it
There will be a Hikmah behind all of this
And there are advantages that i don't see it right now..

Don't give up
Even u r alone, u can do
U can survive
Bangkitlah dari tersungkur
Wahai nurul ashra!



Menyusun kembali amalan seharian..
Cuba utk istiqamah..

Witir, qobliah subuh, mathurat pagi ptg, dhuha, al-waqiah,qobliah zuhur,qobliah isyak, al-mulk..

Mungkin tidaklah sehebat shbt lain..tetapi aku cuba utk istiqsmah yg termampu..

Sunday, August 24

balik lagi!!!

Allahumma solli ala Muhammad waala alihi wabarik wasalim..

Alhamdulillah..selamat tiba di putrajaya jam 5.30 pagi..
Walau terpaksa menunggu bas biasa utk trun di persimpangan rumah sewa selama 45minit..

Buat keputusan last minit utk balik...keputusan last minit dr kak long ku utk balik ke kemaman..pagi selasa memandu kereta dia dari putrajaya ke damansara utk menukar tayar belakang yg bocor sebelum membuat perjalanan ke kemaman..sepatutnya ambil lebuhraya lain, yg lalu lebuhraya lain..tawakal je smpai ke x..hihi..alhamdulillah, smpai sna bg ke abg ipar then dia hntar aku ke um dahulu..pergi kerja separuh hari n apply cuti utk 3 hari...suka2 hatiii je.. :p
Memandangkan kontrak disambung selama 6 bulan, jd cuti ad lagi 7 hari..kalau x memang apply cuti tanpa gaji la..hikhik..balik kmpung lg penting dr gaji..

Sambil menyelam minum air.
Ada 2 perkara yg  lain perlu dilakukan semasa balik ke sana..

1. Hantar beberapa resume(haha..ad 4 set resume je..xckup kertas dh) ke agensi2 yg terdapat di kemaman sempena jobfair..

Moga2 dlm tempoh 6bulan ni ad yg terpanggil utk di iv dan diterima kerja disana pula...aminnnn ya rabb..
Masa jln2 ke booth jmpa la beberapa kwn lama n junior utm.. :) kemaman ni kecil je..xbesar pun..

2. Program Nisa' Circle Raya...yeaahhh...

Alhamdulillah..even ajk sorang ni terlepas di KL, dpt jga bg tenaga kerja utk prgrm ni..hihi..
Yg paling best, esknya nak prgrm mlm jam 11.00 mlm ketua nisa dimaklumkan ust riduan xdpt hadit kerana masalah kesihatan..beliau dijemput utk memberi ceramah pendek berkaitan dengan peperangan yg berlaku di gaza..
Mmg x menang tngan msg shbt2 yg berada dikemaman andai mengenali mana2 aktivis mulim care @ yayasan amal..alhamdulillah, ketua muslim  care cwgn terengganu dpt memenuhi permintaan nisa kemaman utk slot gaza itu..
(Bkn calang2 org, yb dun tepoh kmi bawakan..)

Bkn mudah utk membuat progrm menarik golongan untagged..
Backup dr ahli 'besar' sendri pun kurang..ketua nisa pernah meluahkan yg Nisa ni dikatakan buat prgrm main2 je...bkn utk meraih undian..
Ini memang cabaran kmi..untuk memahamkan dgn 'ahli2' lg payah berbanding org luar..
Ok..just let it go.. stay chill..

Gambar 'aksi' kmi selepas habis progrm..blh jd tentera al-qassam x?

Yb memberi penerangan apa yg berlaku dan tindakan kita utk membantu kemenangan di sana..

Alhamdulillah..

Muhammad Nur Qhalis Rizqi dah berumur 16 hari, hari ini...kne check dgn nurse la kot hari ni..sepatutnya hari yg ke 15..almaklum smlm kn hari sabtu, nurse di klinik desa cuti.. :)

Moga membesar dgn sihat dan soleh ya Muhammad...aunty de dah balik kL..(err..aunty?)

Barakallahulakuma wajama'a bainakuma fikhair kepada pasangan yg dah melangsungkan majlis dan bakal melangsungkan majlis..moga berbahagia hingga ke syurgaNya..

Usah khuatir yg masih blm berpunya lagi, kita ada tanggungjawab yg besar yg perlu dilaksanakan..jadilah anak yg solehah kpd kedua ibu bapa kita..gembirakn mereka selagi mana mereka masih ada..yg penting mardhotillah ^__^

Saturday, August 16

keep calm stay writing review paper..

Allahumma solli ala Muhammad waala alihi wabarik wasalim..

Menunggu status probation...
Tamat 4/8 bru ni..tp after that xdengar ape2 berita..
Smpai la smalam...
'Nadia, agk2 bulan ni salary masuk x? Kte xde status dah skrg, probation dah tamat...'

Then kmi mesej admin  ra,
'Sori xdpt nk btau sbb xjmpe kmu berdua...probation dilanjutkan sehingga 6 bulan...
Haaa? Ok...

Moga dipermudahkan dan moga mendapat bnyak idea utk menulis!!!!


Tuesday, August 12

discharged

Allahumma solli ala Muhammad waala alihi wabarik wasalim...

Syukur x terhingga dipanjatkan kepadaNya..
Si kecil Muhammad dh kuar wad hr ni..
Alhamdulillah..

Even dh xdpt nk main dgn dia sbb dh balik rumah neneknya kat damansara, terasa sngt bhagia sbb bby Muhammad dh sihat..

Panggil dia Muhammad sbb dia xde full name lg..memandangkn dia lelaki, jd pnggilan muhammad yg tebaik kn..

Moga Muhammad jd ank yg soleh kpd kedua ibu bapanya dan seorg mujahid yg agamawan..

Dan hr ni Allah mengerakkn jari utk mndapatkn jwpn...sungguh, Allah itu Maha Adil setiap hambaNya...dan Allah itu Maha Kasih kepada hamba2nya...


Hati sangat rindu utk balik ke kemaman..msih lg mencri ruang rezeki disana...
Tawar utk kemana2 negeri, selagi Allah masih memberi pinjam nyawa ini..sangat teringin nk berbakti pada kedua ibu bapa..ma dan aboh..
Ya Allah, perkenankan..
HambaMu ini tawar utk mengejar cinta akn kemewahan dunia...izinkan aku berbakti disana ya Allah..


Saturday, August 9

menghitung..

Allahumma solli ala Muhammad waala alihi wabarik wasalim..

Menghitung hari.????
Xdah...menghitung detik dah ni..

Sekarang jam 1.34 pagi di hospital putrajaya...
Org xde apa pengalaman bab2 bersalin ni..
Suh je kakak g hospital...
Huhu...

Skrg ni jst tunggu..
Mak kata anak sulung lewat dari dijangkakan..
Anggar dlm 20hb Ogos...
Ntah..ambe pun xtau..huhu..

Moga selamat semuanya...aminn

Wahai para suami dan lelaki..
Hargailah isterimu, dan hargailah ibumu selebih2nya...sungguh,kesakitan melahirkan seorg insan di muka bumi ini sungguh memeritkan..takkan kmu rasai walau seketika...maafkanlah andai mereka terkhilaf melakukan sesuatu...belailah dan pimpinlah se erat2nya mereka dan zuriat2mu menuju jalan keredhaanNya..

Sungguh, kita hanya seorg hambaNya di dunia ini..
Tiada yg lebih bernilai, bermakna dan berharga melainkan berTAQWA kepadaNya...

Moga urusan kakak sulungku bersalin dipermudahkanNya..mohon doa kalian jga..