Daisypath -

Thursday, December 29

flooding...

flooding in tears
enough it wetting at my old mat
prostration in front of Almighty

Tuesday, December 27

colours in friendship....


final lap...
in study week:)
don't be like this ya... ^^,

selingan semata-mata



lama tidak berceloteh :P



indahnya bersahabat
kerna pelbagai ragam dan perangai
tak kira dah meningkat dewasa atau tidak
yang direspectnya matang, tapi kebudak-budakan jga...hehe
semuanya terserlah perangai masing-masing apabila bersama sahabat sejati mereka
sahabat nie kadang-kadang cam chipsmore jgak :)

apa jua perangai dan ragam mereka
bukan salah mereka
bukan salah sahabat
tapi itulah sebenarnya warna-warni in "FriEnDShipS"

Allah kurniakan sahabat sebagai wadah kita untuk mencapai cintaNya
kadang-kadang sahabatlah asbab kita lebih mendekatiNya
benar bukan...

sebab tanpa sahabat yang baik
kita mungkin tak jumpa term
'ISLAM IS THE WAY OF LIFE'
so great.. ^^,

subhanallah..
syukurku kehadratMu
mengurniakan sahabat-sahabat seperti ini...



cahaya_ashra






Thursday, December 22

nice


from sahabiah ^^,


everything that beauty and nice looking
good looking, sweet
everyone like it

but, it's not valid in long term or long time
it only for a while

and that time
everyone will run away from it

however, if u beauty, nice looking, good looking and sweet
in front of Allah
it will never lost in ever after
insyaallah

^^, testing 1,2,3
preparing writing PSM for next sem




Tuesday, December 20

Saturday, December 17

hanya keranaNya...



tiada sebab, tiada musabab
tiada apa diperlukan , tiada apa yang diharapkan
semua yang dilakukan ini hanyalah untukMu Ya Rabb

tak kala diuji
semuanya dilontarkan dalam sekelip mata
hanyalah semata-mata untuk membunuh perasaan terus kehadapan
ya, perasaan berputus asa
jauhkan diriku dari sifat ini....

ayah dan ibuku tahu
diri ini mampu melakukannya...
dan semua kebaikkan bukan untukku
tapi semata-mata ku infakkan untuk mereka
perkenankan kerja amal ku...ameen ya rabb




~cahaya~

Wednesday, December 14

shut up!!!!



salah satu perkara yg masih lagi boleh boleh berubah....
telah bertekad untuk berubah , tapi masih lagi tak dapat melaksanakannya....
terlalu banyak bercakap dalam sesuatu majlis....

ingin ku jadi seperti gadis lain, yang sopan..
berkata-kata bila perlu...
indah bila dapat menjadi seperti itu...

pernah seorang ustaz berkata, berbicaralah ketika nafsu berbicaramu tiada atau berkurang....
kerna dikhuatiri, akan timbul rasa tidak berpuas hati atau sebagainya dalam perbicaraan itu....
dan hari ini telah menjelaskan padaku, masih lagi perlu diperbaiki...
akhlakku...astaghfirullah...diri masih lemah mengabdikan padaMu Ya Rabb...

Diriwayatkan, Saidatina Khadijah ra, isteri Rasulullah SAW yang pertama, tidak pernah menyinggung hati Rasulullah walau sedikit pun. Sepanjang hayat baginda SAW, hati baginda dipenuhi dengan Khadijah, sehingga sering menyebut nama beliau. Kadangkala hingga menimbulkan perasaan cemburu dikalangan isteri-isteri baginda. Diriwayatkan juga, Jibril as setiap kali selepas memberi wahyu kepada Rasulullah sebelum meminta diri, selalu mengirim salam kepada Khadijah. Suatu hari Rasulullah SAW telah bertanya beliau, dan jawab Jibril,

"Khadijahlah satu-satunya perempuan yang Allah SWT berkenan tuturkatanya" .

it's coming!!! ^^,




berusahalah, kerna Allah tidak akan mengubah nasib seseorang hambaNya melainkan dia berusaha kearah itu..... insyaallah

3hb Chemical Reaction Engineering
4hb Seperation Process
9hb Analytical Chemistry
13hb Polymer Properties
19th Transport Process

with prayer from my parents 2....



Tuesday, December 13

law kana bainana...

video

subhanallah...sejuk bila pandang adik Hadi mendendangkan nasyid ni...

Monday, December 12

waiting...


Teruntukmu Calon Imamku yg telah Tertulis di Lauhul Mahfuz,,
Aku sedang mempersiapkan diri ,

menata hati supaya kelak menjadi yang Terindah bagimu,

Belajar pada Siti Hajar yang dengan sabar & tanpa mengeluh menghadapi segala cobaan,,

Belajar pada Siti Khadijah yang setia & tanpa lelah menemani Rasulullah dalam perjuangannya..

untuk engkau yang telah Allah gariskan menjadi bagian utama yang akan terpasangkan olehku kerana aku potongan tulang rusukmu,

Aku selalu berdoa agar nanti aku menjadi istri sholehah yang setia,,,

dengan tulus mengabdikan hidupku untukmu kerana-Nya...wahai bakal calon imamku

Sunday, December 11

tis wek.. ^^


macam-macam perasaan ada minggu ini...nak dikatakan pressure, tiada....
datang persoalan-persoalan yang tiada jawapan...

mungkin redandant pelbagai masalah dan pertanyaan...
dari skop kecil seperti masalah kesihatan sampailah skop besar, kekeluargaan...

semua bermain difikiran dengan serentak...

risaukan adik-adik...baru adik-adik usrah, adik-adik persatuan dan adik-adik gerak kerja
masuk pula sahabat-sahabat....
adik-adik dan kakak-kakan sendiri macam mana?
perlu ada penyusunan yang baik selepas ini

kadang-kadang, masalah tersebut tak terfikir akan berlaku disekeliling kita...
tapi inilah hakikatnya....perjalanan hidup yang mematangkan diri...

proses mematang diri, pemikiran dan sebagainya...

dan proses ini perlu ada pengurusan yang betul dan sistematik...

Alhamdulillah. Allah masih menolong diriku menghadapinya secara aman...
ditetapkan pengetahuan aqidah yang benar, insyaallah hidup ini terarah dengan kehendakNya...


perkongsian masalah 1.

sahabat-sahabat yang kebelakangan ini kesihatan yang tidak menentu...nak percaya atau tidak, itulah kehendakNya...DIA berhak menetapkan untuk hambaNya...walaupun pada mulanya dulu tidak mempercayai...tapi, lama kelamaan hal terebut mudah diterima... (mungkin anda tidak faham keadaan yang sebenar)

masalah 2

mungkin sudah fitrah seorang remaja..apabila pada berada akhir belasan dan awal 20-an, perasaan ingin dimiliki semakin meracuni diri..kakak dia nie kadang-kadang tak terjawab persoalan adik-adik ni..advance...sampaikan ada satu artikel yang dapat membelitkan fikiran mereka pandangan terhadap perasaan ingin saling dimilikki...
mungkin perlu ada perubahan agar kelab kerohanian kolej menubuhkan bait muslim...(mungkin ustaz/ah yang handle, kalau senior, habislah tiap-tiap hari berhadapan dengan masalah adik-adik yang macam ni)

masalah 3

berkawan dengan penkid...erm. tak percaya pada mulanya..agak susah juga cari penyelesainya...bagaimana hendak diberitahu kawannya tu??
latar belakang keluarganya baik-baik, tapi mengapa anaknya boleh menjurus kerah itu...ya Allah, benar ujianMU itu amat menguji ibunya...adakah salah didikan...tidak...berikah sahabat itu agar mudah memberitahu kebenaranNya pada kawan penkid itu...mungkin dia masih mencari hidayahNya...ameen ya rabb...

kecelaruan terubat..."dadih to the rooms"...on da spot, dadih habis dijual..alhamdulillah...
cara DIA mengembirakan hati hambaNYA ini yang adakalanya tidak menyangka DIA memang adil..Allahu Rabbi...


Saturday, December 10

ku rela dikau pergi...


hanya dalam beberapa ketika, diri telah dilanda rindu..
rindu pada sesuatu yang telah banyak berbakti padaku...
walaupun engkau tidak bernyawa, tetapi aku pasti engkau amat menyukai apa yang telah engkau lalui selama tempoh 'pentarbiyahan' ini...
engkau yang selalu permudahkan urusanku dengan izinNya...
walau engkau hanya sekadar kenderaan kecil, kau laksana kuda yang berlari dimedan peperangan...
dengan harapan agar didikan dari pentarbiyahan yang engkau lalui bersamaku dapat engkau 'serapkan' pada tuan baru mu nanti..
insyaallah akan dipertemukan lagi...
TAX5788 , dengan ini aku redha engkau pergi berhijrah ke sana...

wallahulam...

>>hari ini meraikan hati sahabat yg berpenat lelah menjaga diri ini...walaupun tidak selari dengan kehendak, Allah pasti menbantu hambanNYA ini...


Friday, December 9

hakikat kehidupan seorang hambaNYA...

perjalanan seorang da'ie
tidak pernah dibentangkan dengan permaidani indah
bahkan dilimpahkan lagi dengan limpahan duri-duri yang tajam

tetapi
seorang da'ie itu
akan terus berusaha agar permaidani yang indah itu
menjadi bentangan untuknya
di syurga nanti





Wednesday, December 7

Man Jadda Wa Jada....



rabbi yassir wala tua'sir, rabbi tammim bil khoir..
ya allah, tiada yang mudah melainkan engkau yang mudahkannya

3skr.skk.skg dan skb....u can do!! ^^

the only ONE...

Oh Tuhanku
Tiada indah di malam yg ini
Melainkan dengan bermunajat kepadamu
Tiada indah suatu hari yg Aku lalui
kecuali dengan patuh kepadamu

Oh Tuhanku
Tiada indah hidup di dunia
melainkan berzikir dan menyebut namamu
Tiada indah tiba di akhirat yang abadi
kecuali dengan kempunan mu

Ya Allah Tuhanku
Yg merubahkanku Tetapkanlah
Hatiku Moga sentiasa
Dalam Agamamu
Jua taat akan perintahmu

Tuhan
Usah bebankan kami
Dengan bebanan yang berat
Seperti
Yang pernah kau berikan
kepada umat yang terdahulu Dari kami

Tuhan
Jangan Pikulkan Kami
Yang tidak kami terdaya
Maafkan salah kesilapan
Ampunkanlah Dosa-Dosa
Rahmatilah Kami

LAGU :tika dinihari (utk lihat video klip)....lagu lama tapi menyentuh dalam satu ayat al-quran surah al-baqarah..dan ada didlm mathurat yg menjadi zikir harian...


Tuesday, December 6

pemalu @ semalu ----> mawar berduri


Buatmu Muslimah Solehah,

Insan yang telah berikrar setia menunaikan tugas mulia sebagai Muslimah
Sentiasa bersabar menghadapi berbagai rintangan hidup yang mendatang
Yang sentiasa berupaya mewujudkan cita-cita mulia dan hanya mengharapkan keredhaan Allah SWT.

Akhlakmu begitu mempersona, sopan dan menyejukan mata
Tutur bicaramu melegakan jiwa yang lara
Penampilanmu terhias dengan panduan agama
Perisai malu menjadi pakaian keperibadianmu yang utama
Dan, semangat juangmu yang sentiasa membara dalam jiwa

Semuanya, bersatu padu dalam dirimu
Agar menjadi wanita yang dirindu Syurga

Ketahuilah, wahai muslimah yang luhur

Kehilanganmu, bererti kehilangan untaian talian cinta,
Ketiadaanmu, bererti ketiadaan generasi manusia,
Kebaikanmu, bererti kebaikan segenap semesta,
Keburukanmu, bererti kehancuran tiang negara.

Ketahuilah wahai saudariku mukminah solehah,

Tidak akan pernah kita temui kenikmatan hakiki tanpa perjuangan sejati, tidak pernah kita jumpai kebahagiaan tertinggi tanpa pengorbanan tiada henti. Apa yang kita persembahkan untuk meninggikan agama Allah tidak pernah sia-sia.

Ibarat cahaya, ia akan sentiasa menerangi,
Ibarat pohon rendang, ia akan menaungi,
Ibarat bunga mawar, ia sentiasa harum mewangi

Senyumanmu, akhlakmu, budi pekertimu, sahsiahmu adalah kekuatan, kemewahan dan kekayaanmu yang sebenar.

Jadilah dirimu yang sebenar sesuci fitrah insani, agar disayangi makhluk duniawi dan dirindui hati-hati yang mencintai Ilahi.

Agar Bidadari di syurga, mencemburuimu kerana mutiara berharga yang terpendam di dalam dirimu

Peliharalah dirimu dan perindahkanlah keperibadianmu
Agar dirimu menjadi wanita muslimah solehah yang dicintai, dikasihi dan diredahi Ilahi

Yakinilah ukhti mukminah,

Keindahan sanubari
Kedamaian hati
Ketenteraman batini
Kelembutan sahsiah diri
Akan terpancar dari setiap diri mukminah yang tulus ikhlas memilih jalan yang mulia ini,

Jalan yang dihampari dengan duri-duri
Yang mungkin akan tertusuk dikaki
Namun, jauh disudut hati
Inilah jalan menuju Ilahi

Muslimah yang tetap teguh menyusuri al-haq dengan keimanan yang hakiki
Membasmi yang batil dengan gagah berani
Tidak pernah gentar dan takut mati.

Semoga dirimu, benar-benar dicintai Rabbi.
Women Of Heaven

-----------------------------------------------------------
Titipan buat mereka-mereka yang bergelar wanita, kalian adalah insan ciptaan Allah SWT yang istimewa. Memiliki kekuatan yang luar biasa, andainya kehidupan ini didasari keimanan, keyakinan, kepasrahan dan pergantungan hanya sanya untuk Allah SWT.

cahaya_ashra

seeking for mardhotillah

Sunday, December 4

s.c 2


Poster yg xsempat di post di FB ^^


alhamdulillah...hari-hari yang terisi dengan pelbagai perkara...alhamdulillah pagi ini dapat bersama-sama dengan adik-adik dan sahabat seperjuangan...

nikmat yang tidak terungkap dengan kata-kata...
modul yg amat bermakna dikongsikan :
1. aurat wanita
2.ukhuwah dan dakwah

sebenarnya, utk menyampaikan sesuatu itu tidak perlu rigid dengan hanya penyampaian disurau, tetapi seorg da'i itu perlu mencari method lain untuk menarik ramai mad'u menyelami apakan islam itu sebenarnya...

surah ad-zariyat : 56
"tidaklah aku menciptakan jin dan manusia hanyalah semata-mata untuk beribadah kepadaku"

ayat ini senantiasa bermain di hati, agar penyampaian selari dengan kehendakNya...dan sahabat-sahabat juga banyak memberikan pandangan dan penyelesaian pada adik-adik ini...

moga apa yang dikongsikan kepada mereka tersemat dihati...
hati ini milikNya...dan tiada sesiapa yang berhak melainkan DIA..

~masih mencari method yg menarik ^^~

Friday, December 2

Thursday, December 1

tulang rusuk yg perlu diluruskan...


LEMBARAN HIDUP WANITA SOLEHAH......


Mampukah aku menjadi seperti Siti Khadijah?

Agung cintanya kepada Allah dan Rasulullah

Hartanya diperjuangkan ke jalan fisabilillah

Susah dan senang rela bersama….


Dapatkah kudidik jiwa seperti Siti Aishah?

Isteri Rasulullah yang bijak

Pendorong kesusahan dan penderitaan

Tiada sukar untuk dilaksanakan


Mengalir air mataku

Melihat pengorbanan puteri solehah Siti Fatimah

Akur dalam setiap perintah

Taat dengan abuyanya yang sentiasa berjuang

Tiada memiliki harta dunia

Layaklah dia sebagai wanita penghulu syurga


Ketika aku marah

Inginku intip serpihan sabar

Dari catatan hidup Siti Sarah


Bolehkah jiwaku setabah jiwa umi Nabi Ismail

Menggendong bayinya yang masih merah

Mencari air penghilang dahaga

Di terik padang pasir

Ditinggalkan suami akur tanpa bantah

Pengharapannya hanya kepada Allah

Itulah wanita bernama Siti hajar


Mampukah aku menjadi wanita solehah?

Mati dalam keunggulan iman

Bersinar indah, harum tersebar

Bagai wanginya pusara Masyitah………

Cahaya_ashra



Tuesday, November 29

walk'in diary



someone ask me : why u don't publish ur blog@website
me : "i'm smile at her"....coz it's my walk'in diary... ^_^








sampai agak lewat di tempat yg dijanjikan...
walau tidak ramai yang hadir mungkin yg lain ada urusan yg perlu diselesaikan...

ish, budak tu main bola pakai tudung labuh...
boleh ke engkau gerak pakai cam nie....
tersenyum, kerna ini kata-kata yang ku pernah dengar dulu...
tapi skrg tidak, kerana bersama sahabat-sahabat yg sama pemikiran...

usrah dijalankan sesama kami memandangkan tidak cukup ahli untuk 'lawan'..
tajuk 'perkara kecil yang memusnahkan sesuatu yg besar....yakni ikhtilat'

satu muhasabah bg kami...
dan bermula dari diri sndiri untuk memperbaikinya
walau diluar pada hakikatnya menjaga, namun terlepas pandang perkara yg dialam maya....

muhasabah dari atasan mahupun yg dibawah..
pada hakikatnya semua adalah sama yg membezakan perhubungan DIA dengan kita...


Ya Allah…
Imanku masih rapuh untuk mengenaliMu Ya Allah,
Aku memerlukan kasih sayangMu Ya Allah,
Dan janganlah Engkau palingkan hatiMu dari
sentiasa mengingati walau sesaat cuma,
aku sedar,
sejak kecil hingga aku dewasa kini,,
kian banyak dosa yang telah aku lakukan,
dan tiada siapa mengetahunya…
kecuali Engkau Yang Maha Melihat lagi Maha Mengetahui,
Tiada siapa yang mengetahui bahawa suatu ketika dulu
hatiku pendendam
sifatnya.,,
Dendam yang buatku diri kusendiri kepenatan,
dendam disebabkan pengalam silam yang sukar untukku
ceritakan pada hidupan bumiMu…
pada rakanku,…

Ya Allah…andai kasih sayangMu tidak lagi wujud dalam diriku,
sudah tentu aku sekarang menjadi hambaMu yang paling miskiin,
Miskin jiwa sehingga menuntutku mencari dan meraih cintaMu,
adakah aku layak menerima cintaMu Ya Allah?
Adakah aku layak menerima pengampunanMu Ya Allah..
kiranya peluang yang ada di sini aku ingin meluahkan rasa benciku,rasa dendamku.,
yang pernah tersemat di jiwa nuraniku…

Ya Allah..
Engkau Maha Pengasih dengan mengurniakan aku,
sekeping hati mencari-cari cintaMu,
Hati yang kembali berfikir,
tawadhuk padaMu Ya Allah,
Ya Allah,
Engkau pimpinlah diriku ke jalan yang Engkau re
dai,
Pelihara aku daripada terus melakukan maksiat, riak dan sebgainya…
Sesungguhnya aku kini cuba mencari cintaMu,
Yang satu ketika pernah bertamu dalam diriku,
yang satu ketika meruntun jiwaku,
yang satu ketika aku benar-benar memerlukanMu,
biarpun seribu kali aku menjauhkan diriku dari mencintaiMu,
Namun nur kasihMu masih setia melambai,
Memujuk diriku kembali bersjud padamU,
Mengajarku erti kesabaran, ketabahan, kecekalan juga ketakwaan…





Sunday, November 27

Saturday, November 26

menghitung saat yg akan hadir...


alhamdulillah...
hari nie pagi-pagi lagi dapat bersama sahabat-sahabat...
membincang dan berfikir untuk AD-DIN NYA...

kepagian lagi, merehatkan fizikal badan dengan senaman kecil...
batuan yang kecil dipijak.....menusuk kesakitannya...
walau kesakitannya seketika tapi ia tetap dirasainya seluruh badan...

tapi , kesakitan itu hilang...
kenikmatan dirasai...
merasakan peredaran darah dapat berjalan dengan sempurna selepas refleksi tadi...
alhamdulillah.....dan itulah HAKIKAT KEHIDUPAN SEORANG HAMBA-NYA...

BE STRONG !!!!

wahai diri...
adakah kamu lemah bila kamu di takdirkan jatuh dalam sesuatu perkara...
adakah itu titik noktahmu....
hati, jawablah....

jawab!!!!!! adakah itu menghalang kamu untuk bergerak di jalan ini....
ya, jangan kau nafikan...
pernah kau membenarkan kata-kata itu...

tapi, wahai hati yang suci
muhasabah lah dirimu...
ini tidak menghalang kamu untuk terus bergerak
ini bukan titik noktah mu...TETAPI titik permulaan mu untuk terus ke hadapan..

ya, KEHADAPAN DENGAN IZIN-NYA
bi'iznillah...

tiada apa yang ingin dgapai dicapai melainkan
REDHA-MU YA ALLAH....


MUHARAM yg bakal menjelma...

tanpa ku sedar..tahun baru menjelma....
ku ingat lagi...
tahun lepas dimana ku menyambut sambutan tahun baru...ya, waktu itu 'latihan untuk sahabatku'
manis sekali, ketika itu , timbul segala kesedaran dan kesalahan....
merasakan diri ini terlaku hina disisiNYA...

DAN KALI INI IA MUNCUL kembali...
mengimbau penghijrahan Rasulullah SAW dengan sahabat-sahabat dari Mekah ke Madinah Munawarah(yathrib)...
1001 sirah yang boleh dijadikan panduan umat hari ini berkenaan dengan hijrah baginda..

ya, penghijrahan bukan sahaja dari sudut jasmani
tetapi termasuk penghijrahan dari sudut spiritual, akal, rohani, akhlak, pengorbanan dll

insyaallah...

diri ini ingin menjadi muslimah yang terbaik disisiNya....
akan ku cuba baiki kekurangan yang ada...
jika kita kembali mengambil kata-kata Ustaz Hasrizal..."berubah itu ada satu kemestian(yakni wajib) bukan satu pilihan "

seperti syurga dan neraka,
adalah satu kemestian untuk berubah jika untuk kesyurga, kalau tidak berubah..ke nerakalah kita jawabnya...

walaupun,
diri ini lebih menyukai kalimat Rabiatul Adawiyah...
mungkin boleh 'searching' kalimat yang diri ini maksudkan :)




~~~p/s : ku tahu, walaupun dirimu bukanlah suatu yang pasti, tetapi diri ini akan cuba menjadi yang sebaiknya pada ketika dan saat itu untuk selamanya...wallahualam....



Wednesday, November 23

USRAH DOUBLE !!!

kasih sayang seorang ibu tiada berbelah-bahagi, sanggup menghadapi kesukaran dari ditimpa anaknya.....(jst a pic coz really mis u mom)

Alhamdulillah….smlm di beri kekuatan menghadiri dua usrah…..tak kala orang lain berehat dek cuti Malaysia menang, (johor cuti keputraan sultan) , 1 mesej diterima dan 1 mesej diforward kepada 4 adikku ku….idzaty, hajar, nadiah dan safwanah….

USRAH 1 :Usrah di bilik ukhti…

Tajuk usrah : tajuk terakhir baitul muslim

Muslimat nie bila dengar je tajuk bab ‘masa hadapan’, mula buat mimic muka…..jangan tipu sahabat wahai teman, padahal hatimu suka ^_^

Erm, banyak juga perbincangnya….lama baru ku sedar, rupanya seorang shj bukan tahun akhir..yang lain semua dah tahun akhir….yakni diri yang menaip…

Tapi, apa yang dapat disimpulkan setiap waktu yang ALLAH berikan ada ujiannya….

Sebelum, semasa dan selepas akad

Kenapa dinamakan BAHTERA RUMAHTANGGA???

Kenapa tidak MAHLIGAI RUMAHTANGGA???

Setiap muslimat, tidak kira berintima’ dengan gerakan islam atau tidak pasti ada jawapan tersendiri…

Tapi pernahkah terfikir?

Bersediakan menghadapi waktu-waktu tersebut

Kata ukhti semalam “pada orang yang ingin focus kepada kekeluargaan , Allah akan datangkan ujian dalam system kekeluargaan tersebut, tapi sesiapa yang memang menyerahkan segalanya pada perjuangan gerak kerja islam , maka Allah permudahkan urusan rumah tangga “

Benar atau tidak terletak pada persediaan…..

Ya..

Persediaan amat penting…

Ilmu, rohani, fizikal…….dan keyakinan teguh padaNYA….

6.30>> pulang ke kolej kerna ada satu lagi pertemuan di taman syurga…

USRAH 2 : Di surau…

Mind setting dari pagi nak bincangkan tentang ibadah….buka buku usrah…Islam ad-din…

Subhanallah…tak prepare tajuk nie…hati terdetik, ya ALLAH permudahkan penyampaianku ke dalam hati adik-adik ini

Ku sampaikan apa yang ku fahami tajuk usrah kali ini….

Alhamdulillah…

Part yang best kalau usrah dengan adik-adik, dengar luahan masalah mereka…

Walaupun tidak mampu untuk menyelesaikan secara keseluruhan at least bagi cara yang terbaik…

Dan setiap yang beriman itu tidak lekang dengan ujianNya…

Next work…doing paper work…dan untuk mutabaah amal kerja nie, kami di minta solat istikharah….

i s t i k h a r a h : meminta bantuan daripada Allah untuk seseorang itu memilih di antara beberapa kemungkinan yang diharuskan oleh Syara'. [Istikharah itu mempunyai gandingan yang memberi tambahan kemudahan. Ia dikenali sebagai Istisyarah]

i s t i s y a r a h : meminta pendapat mereka yang boleh dipercayai untuk membantu seseorang itu membuat keputusan.

Well done cahaya_ashra J

Sunday, November 20

not my intention

video


Berjanji ku
Disuatu ketika
Bahwa aku takkan menduakanMu
Dan aku takkan biar sesiapa
Cuba memalingku dari jalan bahgia
Ooo...

Ternyatalah perjalanan ini
Tidak semudah yang ku tafsirkan
Jalannya berliku
Turunnya berliku
Jika tersilap langkah
Menyesal sesal selamanya

Kasih andai cinta yg kusemai
Rapuh menanti ditewas dugaan
Maafkan aku
Kiranya tak tertanggung
Segala harapan yang diberikan
Maafkan aku
Yang tiada berdaya
Kerna bukan niatku untuk melakukannya

Kasih andai cinta yg kusemai
Rapuh menanti ditewas dugaan
Maafkan aku
Kiranya tak tertanggung
Segala harapan yang diberikan
Mungkinkan ada pengampunan dariMu
Kembalikan fitrah kehambaanku
Hinanya aku
Merayu kepadaMu
Setelah kering dosa yang kulakukan
Maafkan aku
Yang tiada berdaya
Kerna bukan niatku untuk melakukannya

tahzan ya ukhti??


waiting for the message...
ku menunggu tak kala mata ku hampir terlelap

....ku buka inbox....enti di mana???
ohh, dia pun tak sampai lagi...
insyaallah ana sampai di sana ustazah..

panggilan jelas menyeru menghadap Illahi
subhanallah....ana terlelap...
pasti akhawat yang ku amat rindui berbicara dengan mereka menunngguku...

ya sudah lama tidak kami berbicara
bergurau senda
mengimbau pertama kali mengenali erti tarbiyahNya
rindu..ya rindu yang teramat


wahai ukhti..pujuklah hati mu...
ada hikmat disebalik yang berlaku...
insyaallah..panjangkan doamu...
doakan kesejahteraan dan kebahagiaan mereka..
doakan ukhuwah kami tidak terputus..
andai kami dpanggil..
doa jualah pengikat dan penghubung kami...


terap husnuzon diri kami ya ukhti...insyaallah cinta ini pasti masih dirasai...
innallaha ma'ana


Thursday, November 17

ingin jadi seperti dia...


entah knapa malam nie susuh nak lelap mata...erm, sambil2 study 'chemical reaction engineering' nie, tangan sibuk baca artikel....terstop di satu tulisan ini.....insyaallah sebagai perasai untuk sesiapa yang bergelar muslimat @ akhawat...


Bismillahirrahmanirrahim....


“AMALAN MENJADI WANITA SOLEHAH”.


Memang semua wanita bercita2 untuk menjadi wanita solehah dan semua lelaki juga menginginkan pasangannya itu seorang wanita solehah. Disini ustazah tuliskan serba sedikit tips atau ciri2 yg boleh diamalkan untuk menjadi wanita solehah.

Amalan-amalan itu ialah:


1. Mendirikan solat/sembahyang.
Semua manusia yang sudah mencapai umur baligh diwajibkan ke atasnya solat fardhu 5 waktu sehari semalam. Solat fardhu dengan rajin dan lakukannya juga solat sunat sebagai menampung kekurangan yg terdapat pada solat wajib itu tadi.


2. Menjaga solatnya.
Seseorang yg wajib solat dituntut juga khusyuk ketika menunaikan kewajipan itu.Selain khusyuk , menunaikan solat juga dituntut beristiqamah iaitu melakukan solat dengan berterusan mengerjakannya serta menjaga waktunya, ini bermaksud solat itu mesti di awal waktu dan tidak melengah2kan nya.


3. Bersyukur dan redha.
Manusia ini biasa mempunyai tabiat yg buruk kerana apabila ditimpakan ujian atau musibah sering mengeluh dan adakalanya seperti menyalahkan takdir. Tetapi apabila senang dan kaya sedikit mereka cepat lupa diri. Sebaiknya kita bersyukur dan redho dgn setiap pemberian Allah. Janji Allah dlm alquran, apabila kamu bersyukur aku akan tambahkan nikmat kpdmu tetapi sekiranya kamu kufur ingatlah azabku amat pedih.


4. Selalu bersedekah.
Murah hati adalah sifat yang mulia. Kehidupan akan menjadi indah dan bahagia apabila semua orang ada perasaan ingin saling bantu membantu sesama saudara seagama. Sehinggakan malaikat berdoa agar orang yg rajin memberi sedekah itu Allah swt akan gantikan dengan ganjaran yg berlipat kali ganda.


5. Menjaga maruah diri.
Untuk menjadi wanita solehah hendaklan wanita itu menjaga maruahnya dengan menutup aurat dgan betul. Memelihara diri dan kehormatannya serta menjauhi perlakuan yg boleh mendorongnya melakukan kemaksiatan dan perbuatan keji.


6. Takut murka Allah.
Wanita solehah sentiasa patuh kepada ajaran Allah dan menjauhi semua larangan Nya. Walaupun Allah tidak dapat dilihat tetapi sentiasa merasakan Allah itu Maha Melihat semua perbuatan Hambanya. Malu melakukan kejahatan dan kemaksiatan kerana takut akan azab dan pembalasan dari Allah swt.


7.Menjaga amanah.
Sebagai wanita perlulah menjaga amanah yang telah dipikulkan ke atasnya seperti amanah menjadi seorang isteri, seorang ibu, seorang pekerja dan seorang tetangga. Amanah kepada Allah, seprtia didalam surah Fatihah ” kepada Engkau kami menyembah dan kepada Engkau kami memohon pertolongan.


8. Pandai mengaji Al-Quran.
Wanita solehah selain solat, menjaga solatnya dgn istiqamah, menjaga amanah dan memelihara diri ,mestilah juga tahu mengaji Quran dan suka/sering menjadikan Quran itu sebagai sahabatnya. Kerana rumah yg tiadak diperdengarkan alunan bacaan Quran ibarat seperti sebuah kubur.!

Begitulah serba sedikit amalan untuk menjadi wanita solehah. Sebagai panduan buat semua yg bercita2 menjadi wanita solehah..InsyaAllah.

...wAllahualam...


antara kalimat siti khadijah r.anha ketika saat2 terakhir beliau

“ Ya Rasulullah, jika tulang belulangku ini dapat dijadikan jambatan untuk keluar ke jalan ALLAH, maka ambillah. Aku redha ya Rasulullah”.

subhanallah...sampai ketahap itu kesanggupan pengorbanannya untuk islam...