Daisypath -

Friday, July 26

menconteng diramadhan...

Allahumma solli ala Muhammad waala alihi wasalim

Alhamdulillah..
lebih kurang sebulan dah berada dirumah..hmm..semalam dapat berbuka puasa dengan famili besar belah ma di kuantan...huh, mmg ramai, ingat xsempat sampai..jem teruk..org ganu kate jem kreng...hehe..terpaksala makan sambil beribakan si edy...apa xnya, mmg kemestian tiap kali berbuka puasa beramai-ramai, pasti kedai ikan bakar jadi tumpuan..kteorg mmg on je la sbb pakcik izan n isterinya(makcik ayu) yg belanje.. :P
abis semua makan dan solat semua bersedia nk balik,
"brape lme lg blaja?" soal makcik ayuku
"dah abis, tengah tanam anggur sekarang nih" aku tergelak2..
la..makcik ayuku sambut " kalau camtu cik ayu nk 2kilo anggur" ..kmi tergelak sama..
ma yg dengar perbualan kami, " bibi ni duk umah mmg, mcm dipam2...dia duk jauh je jd kurus sikit"
huhuhu...
mmg dah jd kebiasaan, term 'tembam, berisi' ditujukn pada ku...mmgku xnafikanlah...nk turun berat badan dalam sebulan dua baru boleh turun... kalau nk naik, erm 3 hari cukup la...haha..
tp kali ini, mmgku jga betul permakanan..xmkn bnyak dan manis...sbb ku teringat akan program ziarahku dengan skuad ameerah bersama k.anis..mmg majority org melayu meninggal disebabkan penyakit 3 serangkai..(kencing manis, darah tinggi, kolestrol)...mmg kematian Allah dah tentukan...dan penyakit itu menjadi asbab sahaja..namun, Allah xperintahkan kita menzalimi diri badan kita sendiri..
so, mmg tiap kali makan, sekepul nasi je yg akan ku ambil..

hari ni dapat tengok result penuh..
alhamdulillah..berakhir pengajian ju di utm..alhamdulillah walau dalam kelas kedua(rendah) aku tetap bersyukur...apa xnya, bagai nk apa ambil kos nia ~_~... alhamdulillah, at least dpt satu sijil dekan utk sem lepas..ada la juga kenangan..xmcm org lain berkeping2...kte 1 keping pun dah cukup ^^

pernah cakap kat ma xpayah lah dtg konvo nnt..bibi bukan pandai cam angah pun..
ma ckp xkisah...ma ngan aboh nk pergi jga..dalam hati, agak kecewa jga sbb anak dia yg sorang ni xdpt perform yg baik dalam u...boleh dikatakan perform ku jatuh time SPM lg... :'(
xpelah, yg lepas, sudahla..
move forward ya!!! jadikan yg lama itu sebagai pengajaran dalam hidup...

stop sini dulu ...dah lme sngat xconteng kat blog..nex time pula... :)



Tuesday, July 2

done with jpj test ^^

allahumma solli ala muhammad, wa ala alaih wabarik wasalim...

alhamdulillah..
impian ku untuk berdaurah di baitul qura' tercapai..
walaupun pada mulanya terpaksa bermusafir seorang diri (kalau diikutkan dari segi hukum, muslimat perlu ditemani mahram atau shbt2 perempuan yg thiqah utk bermusafir)
kali ini, aku tidak putus utk memohon keampunan dariNya atas kekhilafan membuat keputusan utk bermusafir seorang diri..
bila bertembung 2 perkara yakni mudharat dan haram..
haram terhadap individu dan mudharat akan menjejaskan keturunan keseluruhannya..

kerana menuntut ilmu fardhu ain itu wajib, dan jika tidak menuntutnya rosaklah keturunannya..
ada perbahasan yg lain lagi seperti haram seorg perempuan melalui dan berada di dalam masjid, namun apabila ada talaqi ilmu fardhu ain, wajib baginya menuntut ilmu tersebut....

mmg daurah kali ini agak berbeza dari yg sebelumnya..
boleh dikatakan aku telah berada dalam kalangan minority..
dalam kurang 10 org y berumur 23-25..
70 peserta daurah muslimat yang lain dalam kalangan umur 19-22 tahun..
asal je nak perkenalkan dir, aku pasti mulakan dengan 'akak'

seperti mana yg pernah ku tulis sebelum ni, campak la kat mana2 pun jasad ini, insyaAllah pasti boleh berdikari..alhamdulillah..

huh..kalau cerita mmg xabis..tp mmg best kat sana..

....

last but not least
1/7/2013 jam 12.00 test bahagian 1..
dalam litar..
cikgu2 lain risau , dan mereka tanya..
ada buat kelas x sebelum nk retest ni..
aku jwb 'xde'

dalam hati, ya allah permudahkannya..bukan aku yg berhak kawal kereta ini, Engkau lah yg sebenarnya menggerakkan kereta ini..

alhamdulillah lulus!..
cma kene tunggu lesen siap baru dapat balik kampung..



what i planned after this, hmm
xde jwpan lagi..yg penting nk balik dulu :)