Daisypath -

Wednesday, May 30

sambil-sambil ^^,

tgh2 nk complete proposal + berdebar nk berdebat adik2 bulatan gembira ptg nie..terjumpa lagu nie...1st time dengar best juga ^^,




suddenly occur...

bismillahirahmanirrahim...

Alhamdulillah masih lagi dipanjang umur olehNYA...diberi peluang utk terus bertaubat dan membuat kebaikan.

Accident in front of MPJBT...
small accident..xjatuh..jst langgar belakang kereta wira pak cik cina...errrr...
kemek juga kereta, suddenly 3 polis 'budak kot' datang kat belakang..aiii, cepatnya..panik pun xhilang lg..hehe...
redha je la...
bagi lesen...ic juga...kenapa langgar?..dlm fikiran 'ade plak saje2 nk langgar..ish, xde soalan profesional sikit ke?'...
terlanggar..jawabku...dah nampak ke dia nk kemana? polis tu menyoal..>>panjang la cerita lepas tu...
tapi pak cik cina tu terus pergi selepas kedatangan polis tu sejurus melihat belakang kereta dia...

kereta pakcik tu yg salah masuk lorong...

polis tu>>sepatutnya awak lari terus lepas terlanggar td...
aku>>kenapa plak kene lari [erk..pelik]
tapi polis tu xmenjawab, jst buat muka xpuas hati....
saya kene saman ke?
xdelah, jst ambil maklumat utk komuniti...
erk...

'mungkin ic beralamat quarters polis, tu yg xbanyak sangat nk disoal...'

mmg moto tu dah slow cm kura2 nie.....
err..jd msg lagi brg2 comel nie..hehe
apa2 pun alhamdulillah..Allah bagi peringat kepadaku...



Saturday, May 26

tidak mampu...





 اللهمّ صلّ على سيّدنا محمد




bismillahirahmanirahim...
selawat dan salam keatas junjungan Muhammad s.a.w, keluarga dan sahabat-sahabat baginda..


tidak mampu untuk menahan rindu ini lagi....
Allah shj yg tahu betapa rindunya inginku pulang kerumah...
Allah, tidak cukup hanya dpt mendengar suara..rasanya dah lama sangat xbalik..huhu...


jumpa kakak2 dekat lebih satu sem xjumpa dieorg...bila masing dah ada kerja dan 
tanggungjwb sendiri, tak sempat utk kami berkumpul..hanya telephone, fb , message je penghubung kteorg..


bila, balik yg lain xcuti....


kali nie lagi menguji...cam xdpt balik langsung...balik jst ambil barang utk LI...alhamdulillah cuti ayah tidak dibekukan disebabkan pilihanraya...bolen hantar ke shah alam..insyaallah, kalau tak memang kne merantau sendri cam 'latihah'...


apa xnya..


7 - exam
9- exam
10- exam
11 - intitusi islam
12-presentation PSM 1
13 - english (writing purpose)


14 mungkin balik smapai 15...16 bertolak ke shah alam...17 tgk2 rumah n tgk kilang...18 start LI...abis??? 8 september kalau xsilap..seminggu student kanan dftar subjek kami baru abis LI...cam raya kat perantauan je..puasa? harap2 rumah tu dekat dengan surau atau masjid...




Ya Allah semua ini adalah perancangan ku...Engkau shj yg berhak menentukannya...





Berkatilah kami dalam bulan Rejab dan Syabban, serta sampaikanlah kami dalam bulan Ramadhan..ameen...

Friday, May 25

engkau salah!!!!! x, engkau y salah...

bismillahirahmanirrahim...

tajuk?? 
kenapa??
sebab....
pemikiran lain...kamu lain..kami lain...salah menyalahi...kan dah kata dieorang  tu yang sesat...
aish, tak boleh tuduh menuduh dulu...sekarang nie kan dah akhir zaman...memang banyak pendapat...
apa beza khilaf dan pendapat? menjadi tanda tanya..
sekarang isunya adalah DEBAT....



usah membuat spekulasi sendiri..sebab semua ini adalah ilmu....insyaallah sama tafaquh fiddeen..ameen...

Sunday, May 20

20 Mei....


ada seorang hamba Allah ini....seorang perempuan....dulu dia tersangat biasa...entah macam mana dia berubah...nak kata backgroud dia, tak juga...
 hmm, tapi dia amat bertuah...sebab hidayahNya sudi menempa dalam hidupnya...Allahu Rabbi..hanya Allah sahaja yang tahu perasaan dia...mencari dan terus mencari....
mencari cintaNya....
dan dia bertekad untuk memimpin insan-insan lain disisinya....memimpin menggapai cinta suci yang satu...
sebab bagi dia, dia taknak rasa sorang-sorang cinta DIA yang telah menyapa dia suatu ketika dulu....dia nak semua rasa cinta itu...
sanah helwah buat muslimah itu...moga terus thabat dalam perjuangan ini....ameen...
  panggilan dari insan yang tersayang pagi ini membuatkan dia nyaris menitiskan air mata semasa berbicara....
muslimah itu sangat sayangkan mereka..moga hidayah juga akan menerpa dalam hati mereka..
ameen ya rabb...

Wednesday, May 16

'reverse' heart..

Yang Berkuasa membolak-balikkan hati, tetapkan hatiku dalam agamaMu....

Ya, memang tidak dinafikan....hati ini mudah berbolak balik....baik perkara kecil mahupun perkara besar yang mungkin menjejaakan insan lain..Allah....yang paling berat menjejaskan Deen itu sendiri...

Takala bertungkus-lumus mengajak mad'u-mad'u dikampus, terutama adik-adik kampus, aku menjadi lesu bila teringatkan adik-adik rumah....bak kata orang ' kera dihutan disusukan, anak sendiri dibiarkan'...Allah...

Kadang-kadang method yang digunakan untuk adik kampus tidak sama untuk treat adik sendiri...
lain...tapi, buntu dibuatnya....

cuma, apa yg mampu...hanya berdoa agar adik-adik ku lembut hatinya untuk menerima teguran...

dan hal ini lebih mengerunkan bila mempunyai keluarga sendiri...subhanallah, permudahkan aku mengahadapi dan mempersiapkan untuk menjadi pembantu nakhoda itu....


banyak lagi lompangnya....

Monday, May 14

now, it comes...

now, i really tension do the PSM....
kucing comel nie gak yg jd mangsa..hehe....

Sunday, May 13

no one for me!!!



tiap-tiap hari adalah hari ibuku...yakni Ma....dan tiap-tiap hari juga hari ayahku...kerna, insyaallah aku tidak akan melupakan Ma dan Aboh dalam setiap doaku...doaku yang ingin mereka dikasihi oleh Nya sepertimana mereka mengasihiku sejak aku kecil lagi...

subhanallah..sungguh sabar mereka melayan karenah anak-anak mereka..sabar..terlalu sabar, lebih-lebih lagi membesarkan anak perempuan....

tak berapa ingat, ada satu hadis yang menyatakan barang siapa yang mengembirakan anak-anak perempuan mereka, maka ditempatkan mereka disyurga (wallahualam..tak ingat sanad dia cmna...)

yang paling menggerukan membilang hari...membilang bahawa setimpalkah amalanku dengan angka itu...lagi-lagi menggerunkan angka-angka itu akan terus menambak sehingga sampai suatu ketika, akan berubah kehidupan ku...Allahu Rabbi....merasakan terlalu banyak lagi jahil tentang semua perkara....

bila melihat mereka membesarkan kami, mendengar kisah mereka membesarkan kami dan mengharungi saat-saat genting sangat membuatkan ku bertambah cinta pada mereka....hanya Allah sahaja yang mengetahui segala-galanya...walaupun mereka biasa shj bagi orang lain, tetapi merekalah jantung hatiku sampai ke akhir hayatku...

Saturday, May 12

Thursday, May 10

when in pressure...

when in pressure, sy suka tgk gambar-gambar yang comel....sebab gambar-gambar nie buat saya tersenyum ^^,

bila buka mashaf al-quran pun boleh menenangkan hati :)

bestnya dia tidur...apa2 pun dia tetap sangat comel...
ada ke baby tak comel ^^,
semasa stress selalu saya pohon agar ini tidak
menjejaskan ukhuwah saya dengan kamu..ameen

i'm try to smile like this cute baby ^^,

nk hilang stress??
cepat-cepat ambil wuduk..insyaallah..
ummi sy btau..senantiasalah dalam keadaan berwuduk ^^,

harap-harap saya tak bagi muka yang masam pada kamu...
nnt saya akan pandang lain cepat-cepat sebelum kamu nampak..

yeah....i can smile... ^^,

err...boleh tak akak ajar saya camana nak solat??
^^,



all of this jst pictures that i hav...doesn't hav others meaning ^^,
comelkn...memang xde gmbar baby yang tak comrl sbb mereka tak ada dosa...

Thursday, May 3

what we need, not always we will get it...

 sometimes, the strength that always motivated me dissappear...i can't always give the smile...
i'm lost...

but, i'm always tried to be like below picture.....
whatever happen to me....


Tuesday, May 1

learning.....tarbiyah

bersih 3.0
 
subhanallah...bersama-sama bukanlah semata-mata hanya kenangan, tetapi memberi seribu satu erti pada semua...khususnya rakyat negara yg ku berada kini..

pada mulanya amat risau untuk turun bersama-sama shbat...maklumlah kerna status 'anak PDRM', membuatku berfikir beratus kali...dan beratus kali itulah mendapat msg agar kami turun...bukan kerana paksa, tetapi kewajiban kami untuk menentang kezaliman dan menegakkan kebenaran...

tidak dinafikan, perbuatan kami khususnya 'muslimat' dipersoalkan...
'apa keperluan kalian turun? kenapa nk turun'
maaf shabat...kami bukan lah golongan yg membuta tuli melakukan sesuatu perkara....andai telah tertegaknya atau telah terpahatnya jwpan itu dipihak kamu, tidak ada gunanya perbincangan ini diteruskan.....
>sudah, fedup nk melayan mereka semua...

kembali semula di alam bersih...
pergerakkan kami agak perlahan kerna bas-bas berani melintasi kami...padahal, hakikatnya didalam bas itu dipenuhi pejuang2 yg sanggup turun bersama2 untuk menegakkan kebenaran...kami berani turun!!!!....
kami doakan agar sama2 sampai didestinasi yg ditujui dengan selamat...

terlepas...
tidak kecewa walau kmi terlepasa konvensyen itu, kerna Allah telah selamatkan perjalanan kami...
sebelum meng'charge' semula tenaga, kami di briefing oleh ummi wafaq....bgaimana kami ingin menuju tempat tujuan kami yg utama pada keesokkannya...perancangan kami amat cantik...dan perancangan itu kami akhiri dengan doa agar kami ikhlas hati, datangnya kami bukan semata2 kerna ingin menimba pengalaman..tetapi, datang kami ingin bersma2 mereka menujukkan kebersamman kami...Allahu Akhbar...

elak kesesakkan.. awal kami keluar...berpelukkan sebelum pergi mengikut group yg ditetapkan..ummi menasihatkan kami lagi berhati2 dan ikhlaskan niat...

cantik...
area2 di LRT pagi itu tidak nmpak sangat kelibat yg memakai baju kuning..termasuklah kami...sperti ingin berjalan2 dibandaraya agaknya....kebanyakkan yg mengizzahkan kuning ketika itu hanya golongan non-muslim sampai ada pengerai di stesen LRT menyatakan pada sahabatnya "nampak bdak2 cina je yg p bersih"...padahal orang lain yg memakai pakaian berwarna-warni itu sebenarnya dalam badan mereka megalir pekat darah yg berwarna kuning (hiperbola..hehe)...tujuan kami sama...berkumpul di KL!!

dik, nak ke mana tu???
pusing maen pusing nk elak lalu disekatan, akhirnya kami ditanya juga.....relax je sbb tahu yg tu bukan polis..hanya pengawal bagunan tu je, myb xcukup sangat nk jga jalan2 ke dataran..'ohh..kami nk ke masjid negara..nk solat dhuha...seloroh shabt ku'...."oo..x boleh jalan sini, semua jalan disekat, cuba lalu sebelah pejabat pos 2"pakcik 2 tunjukkan jalan....

kaki dah pancit...
dari pasar seni ke masjid negara..lepas tu ke sogo...bertemu dengan sahabat lain bergerak ke dbkl....alhamdulillah..sampai juga tempat shbat gamis dan smm berkumpul....walaupun kaki dah pancit akibat melawan arus pejalan2 kaki bersih yg lain, kami bersyukur dapat berkumpul ditempat yg utama...

11.00-2.00ptg...aman, duduk bantah
inilah yang tidak disiarka ditv.....amat bahagia ketika itu, kerna demo aman berjaya dilakukan...ntah mengapa, selepas waktu ini beberapa insiden berlaku...Allah....
gas pemedih mata di lontarkan.."muslimat2, masuk ke sini, seorang pakcik mengarahkan kami dan beberapa muslimat lain ke satu sudut gerai...beberapa wanita bersama anak kecil mereka juga ada"....subhanallah....pertama kali dia gas itu meresap dlm organ ku...sakit sangat...tapi adik kecil itu pasti lagi sakit memamdangkan saiz tubuhnya terlalu kecil untuk melawan kesakitan gas itu apabila memasukki ruang rongga badan...habis semuanya di keluarkan...

gas di baling lagi..kami larikan diri takut-takut berlaku diluar jangkaan..

garam diedarkan
alhamdulillah, beberapa sukarelawan memberi garam...tanpa berfikir panjang, terus kami masukkan ke dalam mulut....alhamdulillah, agak berkurangan sedikit rasa sakit...gas pemedih masih lagi di lontarkan ke arah kami....huh..memang penat...


diarahkan bersurai..
unit amal mengarahkan bersurai...tapi ketika itu masih ada lagi menjerit menyuruh berlari...last2 kami dapat tahu ada segelintir sengaja menghuru-harukan keadaan...mereka menjerit lagi dan kali ini rmai memgendahkan jeritan dia...nah, tamnpak dimuka dia sengaja mempermainkan keadaan ketika itu...SB....


kami dapat berkumpul semula...
melangkah ke stesen sultan ismail...sungguh ramai..rupa-rupanya pagi tadi ramai sahaja yg melakonkan agar tidak dicam mereka sebenarnya penyokong bersih.....last-last, LRT di BERSIH kan ^^,


rakyat kini sedar sebenarnya mereka memainkan peranan penting dalam pemilihan tampuk pimpinan malaysia yang akan datang....
dan kepada yang tidak merasai BERSIH, usah cakap lebih..apa yang dilihat sama sekali berbeza dengan keadaan sebenar....don't talk more if you not in that experience...




>>mencari2 dimana gmbar yg diambil...