Daisypath -

Wednesday, September 24

baldi atau gelas kaca?

Ya allah,allah
Ya allah, allah
Ya allah, allah
Ya allah, allah

Ya rahman, allah
Ya rahman, allah
Ya rahman, allah
Ya rahman, allah

Ulanglah dengan nama2Nya..

Hanya dengan zikir yg ikhlas di dalam hati mampu mengalirkan air mata keinsafan buat diri..
Terutama utk diriku..

Kenapa baldi dan kaca gelas?
Dua benda yg berbeza tp fungsinya sama..
Yakni untuk menampung sejumlah air..

Hati mu sebesar baldi atau sebesar gelas kaca?
Sungguh, secara jujurnya hatiku hnya segelas kaca kecil..

Andai diletak sesenduk garam pada kedua2nya..
Yg mana agaknya paling masin..
Andai diminum yg mana reaksi muka akan spontan bertindak?

Ya, pasti segelas kaca kecil paling masin airnya..
Apa reaksinya
Tersembur, termuntah, menjerit??
Semua pasti ada..

Ibaratkan garam itu ujian
Gelas kaca dan baldi itu hati kmu..

Jika kecil hati menghadapi semua ujian dariNya,
Pasti kamu mengeluh, tertekan, sakit, mengeluh dll..
Kn..

Tp, jika hatimu sebesar baldi
Pasti hati mu lapang
Pasti kmu tenang dgn ujianNya
Pasti kmu dpt berfikir secara positif, 'Allah menguji pada hamba2nya yg beriman dan dikasihiNya dan Dia tidak akn mempersiakan hamba2Nya.'

jadi,
Cubalah besarkan hati kmu
Bak kata seorg sahabat, sy mahu hati sebesar lautan..
Subhanallah, hebat sungguh shbt sy ini..

Aku cuba memperbesarkan hati ini..
Langkah ku mesti terus kehadapan
Usah toleh, kalau tidak, pasti hatimu mengecil kembali..

Allahumma solli ala Muhammad
Ya muhammad, doakan umatmu ini..
Ya hayyun ya qayyum..
Ya allah, bantu lah hambamu ini..

AMINN YA RABBAL AALAMINN..




Sunday, September 21

kerjaya dan keluarga

Tiang?

Wanita tu tiang rupenye..
Agak2 kalau xde tiang bangunan tu blh kukuh x?
Atap blh blh stand kat atas x?
Dinding blh straight x?

Cube Acu Try tgk kat tmpat kmu berada..
Mst dlm rumah atau dlm sesebuah bangunan kn..
Acu tgk!!
Agak2 nampak x tiang tu?
Xkn..
Bahase binaan pnggil tiang konkrit..

Mcm tu la wanita..
Mmg xnmpk pun wanita ni buat ap..
Xnmpk..kn..
Tp ingat, dia amay berperanan dlm menegakkan sebuah negara..
Membangun sebuah negara kerana wanita yg berada di dlmnya,
Runtuh sebuah negara kerana wanita yg berada di dlmnya..

Bincang..knapa..
Skop yg lebih kecil
Keluarga..
Berjaya sebuah keluarga itu kerana wanita
Dan tidak berjayaan sesebuah keluarga itu kerana wanita di dlmnya

WANITA TIDAK HARUS CANTIK, TAPI PERLU KUAT!!

sedikit catatan perkongsian dr ustazah halimah

-wanita itu tiang agama, walau tidak nampak
-tiang itu tidak cantik, kadang2 tidak terlihat langsung, tetapi harus kuat
-sebuah rumah tangga itu bergantung pada
bagaimana wanitanya
-hati dan akal wanita kuat
-wanita boleh berbuat apa2 sahaja dalam satu masa berbanding lelaki

Ibrah dr alquran
-ibu maryam bila merasai ada nyawa yg brgerak didlm rahimnya, dia berdoa 'aku waqafkn anakku utkMu'
-saiditina hajar ( wanita biasa yg dipilih oleh Allah menjadi isteri Nabi Ibrahim. Dari susur galur saiditina Hajar lahirlah nabi teragung, Muhammad saw)
-hajar ditinggalkn ibrahin ditengah2 padang pasir yg kering kontang. Selepas berdiskusi dgn nabi ibrahim, fham lah hajar bahawa semua ini arahan dari Allah, maka hajar berkata tinggallah aku dan ank kecil ini(ismail), Allah tidak akan mempersia2kn hambaNya

-JANGAN LEPASKAN KEIKUTSERTAAN ALLAH DALAM HIDUPMU

Alhamdulillah..wallahualam...

Wednesday, September 17

famili

Alhamdulillah..
Dpt melarikan seketika dr kesibukkan kota..
Nk kata cuti pnjang, xde lah..
Ambil cuti hr isnin memandangkn selasa cuti2 malaysia :)

Kuala Lumpur
Kdng2 n ketawa jga bila tersesat ni,
Dan kdang2 jga buat sngat2 stress
Dan kadang2 jga blh buat sy menangis..
Yela bw sorang2...

Cuti 7hr berbaki lg 3 hr..
Smpai org ofis terkejut..
3 hr je lg??

Org lain simpan cuti kot2 ad majlis tunang kr kawin ke...sy??
Haha..xde maknenye..
Cuti sy sngat bermanfaat ble bertemu famili!!! :)

 Kd driver tetap ma pun dh kira bersyukur, even kdng2 pening jga..hahaha..

Aboh??
 Biase la..kata2 org lelaki ni kasar..huhu..
Xpe..aboh dh bnyk sngt bersusah payah utk ank2 dr kecil lg..semua benda dia korbankn demi ank2 nya...
Huhu..dah nk menangis rse :'(

Kakak2 ku
Sngt2 la bnyk tolong menolong
Kmi saling topup mentopup..

Adik2..
Kmi tiga yg last ni mmg suka gaduh..
Kdang2 sakit hati jga dibuatnya
Kdang, rasa sangat kelakar pun ad..

This is my famili..

Ntah apa2 je merapu mlm2 ni...love them so much


Monday, September 1

tersungkur..

Allahumma solli ala Muhammad waala alihi wabarik wasalim...


Kaki ini mahu sahaja berhenti
Berhenti dari terus melangkah
Tetapi, itu bukanlah sifat seorang mukmin
Yg ingin berjaya di dunia dan akhirat.

Seperti tersungkur jatuh
Air mata tiada gunanya ia berguguran
Bertahan lah..

This is my journey
Allah has put me into it
There will be a Hikmah behind all of this
And there are advantages that i don't see it right now..

Don't give up
Even u r alone, u can do
U can survive
Bangkitlah dari tersungkur
Wahai nurul ashra!



Menyusun kembali amalan seharian..
Cuba utk istiqamah..

Witir, qobliah subuh, mathurat pagi ptg, dhuha, al-waqiah,qobliah zuhur,qobliah isyak, al-mulk..

Mungkin tidaklah sehebat shbt lain..tetapi aku cuba utk istiqsmah yg termampu..