Daisypath -

Thursday, December 29

flooding...

flooding in tears
enough it wetting at my old mat
prostration in front of Almighty

Tuesday, December 27

colours in friendship....


final lap...
in study week:)
don't be like this ya... ^^,

selingan semata-mata



lama tidak berceloteh :P



indahnya bersahabat
kerna pelbagai ragam dan perangai
tak kira dah meningkat dewasa atau tidak
yang direspectnya matang, tapi kebudak-budakan jga...hehe
semuanya terserlah perangai masing-masing apabila bersama sahabat sejati mereka
sahabat nie kadang-kadang cam chipsmore jgak :)

apa jua perangai dan ragam mereka
bukan salah mereka
bukan salah sahabat
tapi itulah sebenarnya warna-warni in "FriEnDShipS"

Allah kurniakan sahabat sebagai wadah kita untuk mencapai cintaNya
kadang-kadang sahabatlah asbab kita lebih mendekatiNya
benar bukan...

sebab tanpa sahabat yang baik
kita mungkin tak jumpa term
'ISLAM IS THE WAY OF LIFE'
so great.. ^^,

subhanallah..
syukurku kehadratMu
mengurniakan sahabat-sahabat seperti ini...



cahaya_ashra






Thursday, December 22

nice


from sahabiah ^^,


everything that beauty and nice looking
good looking, sweet
everyone like it

but, it's not valid in long term or long time
it only for a while

and that time
everyone will run away from it

however, if u beauty, nice looking, good looking and sweet
in front of Allah
it will never lost in ever after
insyaallah

^^, testing 1,2,3
preparing writing PSM for next sem




Tuesday, December 20

Saturday, December 17

hanya keranaNya...



tiada sebab, tiada musabab
tiada apa diperlukan , tiada apa yang diharapkan
semua yang dilakukan ini hanyalah untukMu Ya Rabb

tak kala diuji
semuanya dilontarkan dalam sekelip mata
hanyalah semata-mata untuk membunuh perasaan terus kehadapan
ya, perasaan berputus asa
jauhkan diriku dari sifat ini....

ayah dan ibuku tahu
diri ini mampu melakukannya...
dan semua kebaikkan bukan untukku
tapi semata-mata ku infakkan untuk mereka
perkenankan kerja amal ku...ameen ya rabb




~cahaya~

Wednesday, December 14

shut up!!!!



salah satu perkara yg masih lagi boleh boleh berubah....
telah bertekad untuk berubah , tapi masih lagi tak dapat melaksanakannya....
terlalu banyak bercakap dalam sesuatu majlis....

ingin ku jadi seperti gadis lain, yang sopan..
berkata-kata bila perlu...
indah bila dapat menjadi seperti itu...

pernah seorang ustaz berkata, berbicaralah ketika nafsu berbicaramu tiada atau berkurang....
kerna dikhuatiri, akan timbul rasa tidak berpuas hati atau sebagainya dalam perbicaraan itu....
dan hari ini telah menjelaskan padaku, masih lagi perlu diperbaiki...
akhlakku...astaghfirullah...diri masih lemah mengabdikan padaMu Ya Rabb...

Diriwayatkan, Saidatina Khadijah ra, isteri Rasulullah SAW yang pertama, tidak pernah menyinggung hati Rasulullah walau sedikit pun. Sepanjang hayat baginda SAW, hati baginda dipenuhi dengan Khadijah, sehingga sering menyebut nama beliau. Kadangkala hingga menimbulkan perasaan cemburu dikalangan isteri-isteri baginda. Diriwayatkan juga, Jibril as setiap kali selepas memberi wahyu kepada Rasulullah sebelum meminta diri, selalu mengirim salam kepada Khadijah. Suatu hari Rasulullah SAW telah bertanya beliau, dan jawab Jibril,

"Khadijahlah satu-satunya perempuan yang Allah SWT berkenan tuturkatanya" .

it's coming!!! ^^,




berusahalah, kerna Allah tidak akan mengubah nasib seseorang hambaNya melainkan dia berusaha kearah itu..... insyaallah

3hb Chemical Reaction Engineering
4hb Seperation Process
9hb Analytical Chemistry
13hb Polymer Properties
19th Transport Process

with prayer from my parents 2....



Tuesday, December 13

law kana bainana...

video

subhanallah...sejuk bila pandang adik Hadi mendendangkan nasyid ni...

Monday, December 12

waiting...


Teruntukmu Calon Imamku yg telah Tertulis di Lauhul Mahfuz,,
Aku sedang mempersiapkan diri ,

menata hati supaya kelak menjadi yang Terindah bagimu,

Belajar pada Siti Hajar yang dengan sabar & tanpa mengeluh menghadapi segala cobaan,,

Belajar pada Siti Khadijah yang setia & tanpa lelah menemani Rasulullah dalam perjuangannya..

untuk engkau yang telah Allah gariskan menjadi bagian utama yang akan terpasangkan olehku kerana aku potongan tulang rusukmu,

Aku selalu berdoa agar nanti aku menjadi istri sholehah yang setia,,,

dengan tulus mengabdikan hidupku untukmu kerana-Nya...wahai bakal calon imamku

Sunday, December 11

tis wek.. ^^


macam-macam perasaan ada minggu ini...nak dikatakan pressure, tiada....
datang persoalan-persoalan yang tiada jawapan...

mungkin redandant pelbagai masalah dan pertanyaan...
dari skop kecil seperti masalah kesihatan sampailah skop besar, kekeluargaan...

semua bermain difikiran dengan serentak...

risaukan adik-adik...baru adik-adik usrah, adik-adik persatuan dan adik-adik gerak kerja
masuk pula sahabat-sahabat....
adik-adik dan kakak-kakan sendiri macam mana?
perlu ada penyusunan yang baik selepas ini

kadang-kadang, masalah tersebut tak terfikir akan berlaku disekeliling kita...
tapi inilah hakikatnya....perjalanan hidup yang mematangkan diri...

proses mematang diri, pemikiran dan sebagainya...

dan proses ini perlu ada pengurusan yang betul dan sistematik...

Alhamdulillah. Allah masih menolong diriku menghadapinya secara aman...
ditetapkan pengetahuan aqidah yang benar, insyaallah hidup ini terarah dengan kehendakNya...


perkongsian masalah 1.

sahabat-sahabat yang kebelakangan ini kesihatan yang tidak menentu...nak percaya atau tidak, itulah kehendakNya...DIA berhak menetapkan untuk hambaNya...walaupun pada mulanya dulu tidak mempercayai...tapi, lama kelamaan hal terebut mudah diterima... (mungkin anda tidak faham keadaan yang sebenar)

masalah 2

mungkin sudah fitrah seorang remaja..apabila pada berada akhir belasan dan awal 20-an, perasaan ingin dimiliki semakin meracuni diri..kakak dia nie kadang-kadang tak terjawab persoalan adik-adik ni..advance...sampaikan ada satu artikel yang dapat membelitkan fikiran mereka pandangan terhadap perasaan ingin saling dimilikki...
mungkin perlu ada perubahan agar kelab kerohanian kolej menubuhkan bait muslim...(mungkin ustaz/ah yang handle, kalau senior, habislah tiap-tiap hari berhadapan dengan masalah adik-adik yang macam ni)

masalah 3

berkawan dengan penkid...erm. tak percaya pada mulanya..agak susah juga cari penyelesainya...bagaimana hendak diberitahu kawannya tu??
latar belakang keluarganya baik-baik, tapi mengapa anaknya boleh menjurus kerah itu...ya Allah, benar ujianMU itu amat menguji ibunya...adakah salah didikan...tidak...berikah sahabat itu agar mudah memberitahu kebenaranNya pada kawan penkid itu...mungkin dia masih mencari hidayahNya...ameen ya rabb...

kecelaruan terubat..."dadih to the rooms"...on da spot, dadih habis dijual..alhamdulillah...
cara DIA mengembirakan hati hambaNYA ini yang adakalanya tidak menyangka DIA memang adil..Allahu Rabbi...


Saturday, December 10

ku rela dikau pergi...


hanya dalam beberapa ketika, diri telah dilanda rindu..
rindu pada sesuatu yang telah banyak berbakti padaku...
walaupun engkau tidak bernyawa, tetapi aku pasti engkau amat menyukai apa yang telah engkau lalui selama tempoh 'pentarbiyahan' ini...
engkau yang selalu permudahkan urusanku dengan izinNya...
walau engkau hanya sekadar kenderaan kecil, kau laksana kuda yang berlari dimedan peperangan...
dengan harapan agar didikan dari pentarbiyahan yang engkau lalui bersamaku dapat engkau 'serapkan' pada tuan baru mu nanti..
insyaallah akan dipertemukan lagi...
TAX5788 , dengan ini aku redha engkau pergi berhijrah ke sana...

wallahulam...

>>hari ini meraikan hati sahabat yg berpenat lelah menjaga diri ini...walaupun tidak selari dengan kehendak, Allah pasti menbantu hambanNYA ini...


Friday, December 9

hakikat kehidupan seorang hambaNYA...

perjalanan seorang da'ie
tidak pernah dibentangkan dengan permaidani indah
bahkan dilimpahkan lagi dengan limpahan duri-duri yang tajam

tetapi
seorang da'ie itu
akan terus berusaha agar permaidani yang indah itu
menjadi bentangan untuknya
di syurga nanti





Wednesday, December 7

Man Jadda Wa Jada....



rabbi yassir wala tua'sir, rabbi tammim bil khoir..
ya allah, tiada yang mudah melainkan engkau yang mudahkannya

3skr.skk.skg dan skb....u can do!! ^^

the only ONE...

Oh Tuhanku
Tiada indah di malam yg ini
Melainkan dengan bermunajat kepadamu
Tiada indah suatu hari yg Aku lalui
kecuali dengan patuh kepadamu

Oh Tuhanku
Tiada indah hidup di dunia
melainkan berzikir dan menyebut namamu
Tiada indah tiba di akhirat yang abadi
kecuali dengan kempunan mu

Ya Allah Tuhanku
Yg merubahkanku Tetapkanlah
Hatiku Moga sentiasa
Dalam Agamamu
Jua taat akan perintahmu

Tuhan
Usah bebankan kami
Dengan bebanan yang berat
Seperti
Yang pernah kau berikan
kepada umat yang terdahulu Dari kami

Tuhan
Jangan Pikulkan Kami
Yang tidak kami terdaya
Maafkan salah kesilapan
Ampunkanlah Dosa-Dosa
Rahmatilah Kami

LAGU :tika dinihari (utk lihat video klip)....lagu lama tapi menyentuh dalam satu ayat al-quran surah al-baqarah..dan ada didlm mathurat yg menjadi zikir harian...


Tuesday, December 6

pemalu @ semalu ----> mawar berduri


Buatmu Muslimah Solehah,

Insan yang telah berikrar setia menunaikan tugas mulia sebagai Muslimah
Sentiasa bersabar menghadapi berbagai rintangan hidup yang mendatang
Yang sentiasa berupaya mewujudkan cita-cita mulia dan hanya mengharapkan keredhaan Allah SWT.

Akhlakmu begitu mempersona, sopan dan menyejukan mata
Tutur bicaramu melegakan jiwa yang lara
Penampilanmu terhias dengan panduan agama
Perisai malu menjadi pakaian keperibadianmu yang utama
Dan, semangat juangmu yang sentiasa membara dalam jiwa

Semuanya, bersatu padu dalam dirimu
Agar menjadi wanita yang dirindu Syurga

Ketahuilah, wahai muslimah yang luhur

Kehilanganmu, bererti kehilangan untaian talian cinta,
Ketiadaanmu, bererti ketiadaan generasi manusia,
Kebaikanmu, bererti kebaikan segenap semesta,
Keburukanmu, bererti kehancuran tiang negara.

Ketahuilah wahai saudariku mukminah solehah,

Tidak akan pernah kita temui kenikmatan hakiki tanpa perjuangan sejati, tidak pernah kita jumpai kebahagiaan tertinggi tanpa pengorbanan tiada henti. Apa yang kita persembahkan untuk meninggikan agama Allah tidak pernah sia-sia.

Ibarat cahaya, ia akan sentiasa menerangi,
Ibarat pohon rendang, ia akan menaungi,
Ibarat bunga mawar, ia sentiasa harum mewangi

Senyumanmu, akhlakmu, budi pekertimu, sahsiahmu adalah kekuatan, kemewahan dan kekayaanmu yang sebenar.

Jadilah dirimu yang sebenar sesuci fitrah insani, agar disayangi makhluk duniawi dan dirindui hati-hati yang mencintai Ilahi.

Agar Bidadari di syurga, mencemburuimu kerana mutiara berharga yang terpendam di dalam dirimu

Peliharalah dirimu dan perindahkanlah keperibadianmu
Agar dirimu menjadi wanita muslimah solehah yang dicintai, dikasihi dan diredahi Ilahi

Yakinilah ukhti mukminah,

Keindahan sanubari
Kedamaian hati
Ketenteraman batini
Kelembutan sahsiah diri
Akan terpancar dari setiap diri mukminah yang tulus ikhlas memilih jalan yang mulia ini,

Jalan yang dihampari dengan duri-duri
Yang mungkin akan tertusuk dikaki
Namun, jauh disudut hati
Inilah jalan menuju Ilahi

Muslimah yang tetap teguh menyusuri al-haq dengan keimanan yang hakiki
Membasmi yang batil dengan gagah berani
Tidak pernah gentar dan takut mati.

Semoga dirimu, benar-benar dicintai Rabbi.
Women Of Heaven

-----------------------------------------------------------
Titipan buat mereka-mereka yang bergelar wanita, kalian adalah insan ciptaan Allah SWT yang istimewa. Memiliki kekuatan yang luar biasa, andainya kehidupan ini didasari keimanan, keyakinan, kepasrahan dan pergantungan hanya sanya untuk Allah SWT.

cahaya_ashra

seeking for mardhotillah

Sunday, December 4

s.c 2


Poster yg xsempat di post di FB ^^


alhamdulillah...hari-hari yang terisi dengan pelbagai perkara...alhamdulillah pagi ini dapat bersama-sama dengan adik-adik dan sahabat seperjuangan...

nikmat yang tidak terungkap dengan kata-kata...
modul yg amat bermakna dikongsikan :
1. aurat wanita
2.ukhuwah dan dakwah

sebenarnya, utk menyampaikan sesuatu itu tidak perlu rigid dengan hanya penyampaian disurau, tetapi seorg da'i itu perlu mencari method lain untuk menarik ramai mad'u menyelami apakan islam itu sebenarnya...

surah ad-zariyat : 56
"tidaklah aku menciptakan jin dan manusia hanyalah semata-mata untuk beribadah kepadaku"

ayat ini senantiasa bermain di hati, agar penyampaian selari dengan kehendakNya...dan sahabat-sahabat juga banyak memberikan pandangan dan penyelesaian pada adik-adik ini...

moga apa yang dikongsikan kepada mereka tersemat dihati...
hati ini milikNya...dan tiada sesiapa yang berhak melainkan DIA..

~masih mencari method yg menarik ^^~

Friday, December 2

Thursday, December 1

tulang rusuk yg perlu diluruskan...


LEMBARAN HIDUP WANITA SOLEHAH......


Mampukah aku menjadi seperti Siti Khadijah?

Agung cintanya kepada Allah dan Rasulullah

Hartanya diperjuangkan ke jalan fisabilillah

Susah dan senang rela bersama….


Dapatkah kudidik jiwa seperti Siti Aishah?

Isteri Rasulullah yang bijak

Pendorong kesusahan dan penderitaan

Tiada sukar untuk dilaksanakan


Mengalir air mataku

Melihat pengorbanan puteri solehah Siti Fatimah

Akur dalam setiap perintah

Taat dengan abuyanya yang sentiasa berjuang

Tiada memiliki harta dunia

Layaklah dia sebagai wanita penghulu syurga


Ketika aku marah

Inginku intip serpihan sabar

Dari catatan hidup Siti Sarah


Bolehkah jiwaku setabah jiwa umi Nabi Ismail

Menggendong bayinya yang masih merah

Mencari air penghilang dahaga

Di terik padang pasir

Ditinggalkan suami akur tanpa bantah

Pengharapannya hanya kepada Allah

Itulah wanita bernama Siti hajar


Mampukah aku menjadi wanita solehah?

Mati dalam keunggulan iman

Bersinar indah, harum tersebar

Bagai wanginya pusara Masyitah………

Cahaya_ashra